2.5

Metallica: Through the Never

Vi följer den unge roadien Trips (Dane DeHaan) surrealistiska äventyr under ett brådskande uppdrag för Metallica, tillsammans med en unik konsertupplevelse med Metallicas allra största låtar från deras 31 år tillsammans.

Originaltitel Metallica: Through the Never
Regissör Nimród Antal
Manus Nimród Antal, Kirk Hammett, James Hetfield, Robert Trujillo, Lars Ulrich
Genre Action, Musikal, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Dane DeHaan, Lars Ulrich, James Hetfield, Kirk Hammett, Robert Trujillo

Sempa
2018-05-31
Väldigt skum film men bra musik!
Raimo_1985
2016-12-18
Som konsertfilm helt okej, men den dramatiserade delen är ju pinsamt värdelös :O Som Metallica-idiot måste man se den.
jezebel
2016-07-22
Läste nyligen en beskrivning av en Metallica-spelning som löd "... another Metallica-reunion ...". Det är vad det här är också. Ett band som byggde på farlighet och gränslöshet som nu är så jävla tryggt och tråkigt. Enda + är att de försöker göra något utöver en vanlig live-film. Även om det är dåligt.
Powha
2016-07-19
Bra konsert. Bästa är under sluttexterna när de sitter och myser med Orion.

2016-07-19
Vad var meningen med denna smörja?
stgurgel
2014-11-12
Var det inte meningen att det skulle bli en film? Lika tråkig som förvirrande
as0k
2014-07-26
bra konsert, men allt annat förutom själva spelningen var bedrövligt och meningslöst.
England
2014-07-05
Man kan ju tycka att Metallica skulle ha råd att anlita en någorlunda duktig regissör. Nu har jag ju inte sett filmen förstås, men jag tycker likväl att det underligt att en dussinfilmare som Antal får denna chans...
Jonatanh
2014-06-15
Suck. Att Metallica skulle ge sig på att göra (3D)film var väl bara en tidsfråga med tanke på vilka snedsteg de tagit de senaste åren. Att den skulle bli dålig var ju lika väntat, men man hade hoppats på lite mer utsvävningar och en pretentiösare story. Framförallt efter vad bandet själva i förhand sagt om filmen. Istället får vi en helt vanlig konsertfilm med en något mer närgående och fysisk kamera. Ibland glänser det till rent musikaliskt men Lars spelar låtarna lite för fort vilket gör att svänget helt och hållet försvinner på vissa spår. Dessutom får vi ett märkligt val av låtar där man sorgligt nog (som vanligt) väljer att ha med båda monsterhittarna från den självbetitlade skivan. Att publiken (som får mycket skärmtid) består av sportkillar och brudar med partylinne är knappast förvånande men likväl patetiskt. Storyn är oerhört banal och kan sammanfattas med en estetik hämtad från en tuff "bandtröja" från valfri herrklädsbutik, passar väl ihop med filmens korthåriga känsla. Man får ingen som helst fördjupning i bandmedlemmarnas personlighet eller karaktär vilket var den största förhoppningen med filmen. Dags att lägga ner. Nu får det fan räcka.

2014-06-09
En konsert där de gör ett försök att baka in en film. Storyn är löjligt simpel och ger egentligen inget större mervärde. Hade fungerat minst lika bra som en video med enbart konserten. 5/10.