3.7

Metropolitan

Av en händelse råkar Tom dela taxi med en grupp väldigt unga och rika Manhattanbor och trots att han ser ner på deras levnadssätt sugs han in i gemenskapen.

Originaltitel Metropolitan
Regissör Whit Stillman
Manus Whit Stillman
Genre Drama, Komedi, 90-tal
Skådespelare Carolyn Farina, Edward Clements, Chris Eigeman, Taylor Nichols, Allison Parisi, Dylan Hundley, Isabel Gillies, Bryan Leder, Will Kempe, Ellia Thompson, Stephen Uys

Tonti
2019-03-03
Rätt underbar.
Darn
2014-10-15
Underhållande om klass och smakdistinktioner. Gillade snudd på alla personligheter på skalan som skildrades. Oavsett egenskaper bidrog de till en värme som kanske inte riktigt var uttalad, men den fanns där i hur sympatiskt alla karaktärer framställdes.
emilstjernholm
2013-12-01
Ungdomligt charmig film med knivskarp dialog. När Taylor Nichols pratar om Borgarklassens diskreta charm och är genuint besviken över representationen drar jag på smilgroparna lite extra.
AlbinWesley
2013-04-27
Antingen ofrivilligt meta i och med pseudointellektuell film om paeudointellektuella ungdomar, eller som en i alla avseenden enastående berättelse om hur människor sätter upp sociala regler att anpassa sig efter, allt för att komplicera för sig själva. Jag väljer det senare, mycket härlig film.
ziferN
2013-02-05
Bra, småhärlig och underhållande indiefilm med välskrivna dialoger och trevlig NY-miljö men filmen grep inte riktigt taget om mig trots att jag verkligen gillade den där härliga indiekänslan som kombinerades perfekt med NY-miljön. Karaktärerna är härliga och filmen är klart underhållande att titta på för stunden, men om jag ska vara ärlig så trodde jag att filmen skulle vara lite mera dialog-driven faktiskt. Stabil trea.
Östpackarn
2012-09-11
Så tät och bildintressant hela tiden! synd att den inte är lika i framkant när det kommer till människokännedom, typ att inte porträttera kvinnor som små barn/dockor/hundar.. Hade en någorlunda icke.mans-chauvinistisk person skrivit manuset hade det varit en solklar femma!

2012-09-02
Riktigt bra! Jag älskar filmer med välskrivna dialoger!
Spidde
2012-08-28
Riktigt grym film! Jag blev golvad och överraskad över hur bra den faktiskt är. Den är välspelad med bra dramaturgi och väldigt välskrivet manus. En film jag kommer se flera gånger!
Sznax
2012-06-12
Genomgående trevlig med fina karaktärer och underbara miljöer. Bra känsla i dialogen som också ger extra dimensioner till både karaktärerna och deras relationer. Dock mattas filmen av mot slutet, Stillman lyckas inte riktigt få ihop den naturliga utvecklingen av filmen. Betyg 6.7
luxlisbon
2012-05-11
Mycket, mycket dialog. Och en hel del fantastiska Manhattan-bilder.