2.4

Miami Vice

1980-talets kultserie tar steget över till vita duken. Ricardo Tubbs är en inbiten storstadssnut med ett blixtrande intellekt. Hans sambo Trudy jobbar som analytiker åt FBI och tillsammans har Trudy och Ricardo gått undercover. De utger sig för att vara knarkkurirer och hoppas på så sätt komma närmare ett brottsyndikat i södra Florida. Till duon ansluter sig Sonny Crockett en charmig och karismatisk Miami-polis, vars kvinnoaffärer blivit rena rama följetongen. Till en början går uppdraget som smort. Men i takt med att de båda poliserna blir allt mer insyltade i brottssyndikatets affärer, får de allt svårare att hemlighålla sina riktiga identiteter.

Originaltitel Miami Vice
Regissör Michael Mann
Manus Michael Mann
Genre Drama, Action, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Colin Farrell, Jamie Foxx, Gong Li, Naomie Harris, Ciarán Hinds, Justin Theroux, Barry Shabaka Henley, Luis Tosar, John Ortiz, Elizabeth Rodriguez, Domenick Lombardozzi, Eddie Marsan, John Hawkes, Tony Curran, Tom Towles, Isaach De Bankolé
Filmnummer 41934

Skapad 2019-12-09 av
De flyger och åker båt! Filmen börjar med en interiör av en nattklubb, mycket musik och blinkande lampor. Vi ser snart en butter Colin Farrell och jag övertygas om att han spelar skurk i Collate...   Läs mer »

Skapad 2019-11-13 av eilonwy
Jag tillhör inte dem som har sett fram emot Michael Manns filmatisering av \"Miami Vice”. Det enda jag kände till om tv-serien innan jag såg filmen var att huvudpersonerna var två polispolare, en...   Läs mer »

Andreas_
2022-01-08
Helt okej filmversion av den klassiska kultserien Miami Vice skapad av samma regissör, den rutinerade Michael Mann, men vet inte riktigt vad han sysslar med här, för det första så är valet av skådisar helt fel enligt mitt tycke, Colin Farrell och Jamie Foxx är så helt fel i sina roller där dom ska vara Crockett och Stubbs, där skådisarna i TV-serien hade charm och en jävla kemi så finns det ingen kemi alls mellan dom i filmen och dom ska vara långtidspartners...men det är väl skådisarnas fel kanske, eller regissören, är osäker men här kommer det absolut inte fram och detta känns verkligen inte som Miami Vice, känslan är som bortblåst men det är en okej kriminalthriller faktiskt, så om man bortser från att detta ska vara baserat på den underbara tv-serien så blir det helt okej ändå och är det en dussinfilm om två polis partners så är det också helt okej, för då behövs inte den där kemin som ska finnas här, men den största besvikelsen är inte skådisarna för dom är bra var för sig och utan kemin, även skådisarna runtomkring i bi-roller men vad pysslar Michael Mann med? han har gjort några helt briljanta filmer såsom Collateral, Heat och The insider för att nämna några suveräna filmer men här lyckas han inte alls få till känslan, nästan lite som att han tappat det och gett upp, men bortse från vad denna film ska baseras på och ta den för bara en vanlig kriminalthriller så är det åtminstone helt okej och absolut välspelat, betyget blir en stark 3:a
Adoniram
2019-01-26
Den är inte dålig. Den är usel.
Raimo_1985
2017-11-05
Inte någon av Michael Mann's bästa tycker jag.
Gakidou
2016-08-10
Såååååå här är sedlighetsroteln ute på undercoveruppdrag bland internationella knarkkarteller. Inga konstigheter.
Zero75
2016-07-23
Handlingen är ju egentligen tunn. Men att ta det banala på sådant allvar är på något vis storslaget. Och att i klichéerna, cynismen, ytan, pengar och våldet, hitta något äkta som sen tas bort från en, något som görs omöjligt. Det skaver fint. Därefter febrigt, begärsstyrt, nästintill osammanhängande och oroligt klippt.
Rele
2016-06-10
En dålig film. Jag måste ändra betyget till en tvåa.
emilstjernholm
2015-07-08
Lite upp och ner. Stundtals snygg, eldstriderna känns jävligt tunga bland annat. Och Farrell-Foxx funkar. Dock något oengagerande kärlekshistoria och lökiga 80-talssexscener. Något tempofattig.
2014-12-03
Jag såg en del avsnitt av TV-serien Miami Vice när jag var liten och gillade det. När jag dock ser serien idag så har den åldrats pinsamt dåligt. Därför har jag inget problem med att tro att 2000-talets Miami Vice skulle se ut precis som den gör i filmen. Jag gillar verkligen det råa och äkta i kameraarbetet och regin. 3+
Berniey
2014-10-28
Extremt uselt på alla plan med en sedvanlig story om narkotika affärer, men värst av allt är att skådespelarna underpresterar och någon koppling till tv serien saknas då det stannar vid en usel action.
RichardEk
2013-07-21
Suggestiv och skitig version av förlagan. Att direkt jämföra med tv-serien är inte konstruktivt eftersom Michael Mann aldrig hade som intention att upprepa sin tv-serie. Här visas undersidan av den yta som stod i fokus på 1980-talet. Crockett och Tubbs är här inte alls glamorösa utan tråkiga arbetande poliser. Sakta men säkert byggs det upp en spänning i filmen, effektivt förstärkt av musiken, fotot och klippningen. Vill man ha nonstop-action ska man se något annat, det här är snarare en snyggt paketerad actionthriller.