3.3

Michael Collins

1916 inleder irländska frihetskämpar en period av strider mot engelsmännen. 1922 utropas den irländska fristaten.

Originaltitel Michael Collins
Regissör Neil Jordan
Manus Neil Jordan
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Stephen Rea, Julia Roberts, Liam Neeson, Alan Rickman, Aidan Quinn, Ian Hart, Richard Ingram, John Kenny, Ronan McCairbre, Jer O'Leary, Michael Dwyer, Michael Murphy, Charles Dance

2018-07-15
Ganska besviken, jag tycker inte konflikten mellan Neeson och Rickman känns underbyggd nog och romansen med Roberts är helt menlös. Känns väl tillrättalagd historiskt så känns inte som jag lärde mig så mycket som jag hoppats på heller. Det är en stark tvåa, men hade hoppats på betydligt mer!
2017-10-25
Andreas123
2015-04-18
Filmen har några stora brister, som drar ner betyget rejält. Filmen tar tydligt ställning för Pro-Treaty delen av IRA, med Michael Collins i täten som sålde ut självständigheten till förmån för nån sorts halvsjälvständighet a la Kanada. Utöver det har den en tendens att framställa konflikten mellan Pro- och Anti-Treaty IRA som en personlig konflikt mellan Michael Collins (den folkliga hjälten) och Eamon de Valera (den sliskiga yrkespolitikern), där splittringen till stora delar är ett resultat av deras personliga konflikt. Man skulle även kunnat stryka triangeldramat med Julia Roberts i täten, det stinker Hollywoodklyscha över det.
Kurosawafan
2014-06-26
bra men ganska "standard historisk film"
Podpolkovnik
2012-02-16
Bra om den irländska kampen för frihet ifrån de brittiska imperialisterna! Kunde dock ha varit mer dramaturgiskt balanserad och haft mer intressant kameraarbete.
Supernaut
2012-02-01
Historierevisionistiskt dravel.
WinDrop
2011-08-06
Trea, men slutet är banne mig en etta. Lite för abrubt, trodde att jag saknade något av filmen, men inte.
Robodan
2010-11-07
Sista kvarten lyfter filmen till en trea, inte alls på nivå med "the wind who shakes the barley" (som någon skrev nedan). Julia Roberts roll känns mycket onödig.
danneman84
2010-04-13
Bra film som skildrar den irländska frihetsrörelsen. Saknar kanske djupet i historieberättandet en del, det finns så mycket mer att berätta. Men som film betraktat var den helt okej.
ernils_l
2009-12-05
Riktigt bra över lag, dock knappast på samma nivå som "The wind that shakes the barley". Neeson är alltid charmig, men Roberts känns löjligt fel här. Varför ta en amerikanska som inte kan tala irländsk engelska? Sen är det roligt att se Brendan Gleeson i en så liten roll att han knappt märks...