3.2

Middag kl 8

Stjärnspäckad MGM-klassiker om några societetsmänniskor som träffas och äter middag, och det som händer dem veckan före middagen.

Originaltitel Dinner at Eight
Alternativ titel Middag klockan åtta
Regissör George Cukor
Manus Herman J Mankiewicz, George S Kaufman, Frances Marion, Edna Ferber, Donald Ogden Stewart
Genre Komedi, Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare Marie Dressler, John Barrymore, Wallace Beery, Jean Harlow, Lionel Barrymore, Lee Tracy, Edmund Lowe, Billie Burke, Madge Evans, Jean Hersholt, Karen Morley, Louise Closser Hale

myslas
2019-05-05
Långsamt drama som tar fart först under andra halvan när alla trådar börjar vävas ihop. Lite för ojämnt för att förtjäna bättre betyg men vissa scener är riktigt bra.
Sznax
2012-02-24
Trodde först att det skulle vara en komedi, men det är det inte (för här finns ytterst få saker som är roliga, förutom i första scenen) och sedan tyckte jag att det var en halvdan filmatisering av en pjäs. Men efter ungefär halva filmen så byter filmen helt skepnad. I början presenteras karaktärerna med ganska långa scener, när vi sedan återvänder till karaktärerna så sker en utveckling jag sällan skådat. Karaktärerna är bland de mest mångfasetterade som jag varit med om och ligger otroligt nära sin verklighet. Inte en enda karaktär blir överdriven (Dressler håller sin precis på linjen). Tillsammans med ett helt makalöst manus (speciellt mot slutet) och en cast som är bland det vassaste som har skådats så blir filmen en otrolig studie i karaktärer på väg utför. Betyg 7.9
stahel
2010-01-07
En besvikelse - inte alls särskilt rolig. Man märker att vissa scener var menade att vara humoristiska men de fungerar inte särskilt bra längre (iallafall inte på mig). Det finns andra filmer från 30-talet som är betydligt roligare och mer sevärda.
MaraJade
2009-12-30
Speciellt roligt var inte filmen, snarare tragisk...alla dessa självupptagna människor som bara tänker på sig själva.
ahkoila
2006-02-08
En fyra men en svag sådan. Den har inte åldrats med samma värdighet som en del andra filmer från samma epok.
hajom
2006-02-08
Nja, ok inte mer.
goeran
2006-01-05
En av de absolut största amerikanska dramakomedierna med nästan alla dåtida Hollywood-stjärnor samlade; och George Cukor lyckas verkligen både underhålla och förmedla ett budskap. Alla ledande skådespelare presterar på topp men skall man lyfta fram fyra namn så måste det bli Billie Burke som den självcentrerade överklasshustrun Millicent Jordan, Jean Harlow som uppkomlingen Dan Packards hustru Kitty Packard, John Barrymore som den alkoholiserade stumfilmsstjärnan Larry Renault och sist men inte minst Marie Dressler i sitt livs roll som den åldrade skådespelerskan Carlotta Vance.
Sasha
2005-07-13
Lite små rolig ibland.
NoWireHangers
2003-07-10
en besvikelse. bra skådespelare men den funkar varken som drama eller komedi och är tyvärr bara seg.