3.4

Midnatt i Paris

Gil och hans fästmö Inez bestämmer sig för att följa med på Inez föräldrars affärsresa till Paris. Staden väcker snart glömda minnen hos Gil och får honom att fundera över om den väg han valt i livet verkligen är den rätta. En fråga som även resterande familjemedlemmar finner sig grubblandes över och som kräver sitt svar.

Originaltitel Midnight in Paris
Regissör Woody Allen
Manus Woody Allen
Genre Komedi, Romantik, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Owen Wilson, Rachel McAdams, Kurt Fuller, Mimi Kennedy, Michael Sheen, Nina Arianda, Carla Bruni, Marion Cotillard, Yves Heck, Alison Pill, Corey Stoll, Tom Hiddleston, Sonia Rolland, Kathy Bates, Adrien Brody, Léa Seydoux, Marcial Di Fonzo Bo

Skapad 2019-12-13 av jotnan
Jag har aldrig sett Woody Allen som en mästare. Han har gjort en hel del väldigt bra filmer, men aldrig ett mästerverk. Många pekar på Annie Hall och Manhattan som några av de bästa filmerna n...   Läs mer »

Xtro
2019-04-19
Ah! En till hepatit-film! som t.ex City of God och modern till alla hepatit-filmer Oh Brother Where Art Thou. Gemensamt för alla är potential, (som här med den typiskt slipade Allen-dialogen), och en kronisk, sjukligt gul ton.
Muhammed
2018-10-17
Intellektuell dialog är allena specialitet, nästan alltid för mycket av den varan. Intressant dock att han kunde låta Ernest Hemingway sila snacket. T ex "kan du boxas?" Oförargligt mys innan man går till sängs zzzzZzzz
nikdelarge
2017-10-08
Fruktansvärt mysig! Får mig att vilja åka till Paris, och då avskyr jag egentligen den staden. Man måste också älska ljuset, oerhört varmt!
idaho1981
2017-02-05
Det som bär filmen är dialogen och kärleken till Paris som syns i alla bilder. Dock känns Owen Wilson så misscastad att det är löjligt. Han försöker prata som Allen utan minsta känsla, det finns liksom inget där bakom orden, ögonen är helt tomma och jag kunde inte bry mig mindre om honom. Tur då att resten av skådisarna räddar upp det. Svag fyra.
Portugallien
2016-12-12
Nalland
2016-12-06
Många gånger har tanken slagit mig; förmodligen är det så att jag är från en annan tid, i alla fall hade gjort mig bättre där och hört hemma mer. Filmen slår huvudet på spiken gällande det. Woody Allen har en tendens, fin sådan, att skildra livets tillkortakommanden ur en svart, humoristiskt synvinkel som inte blir mörk utan snarare ett vänligt, instämmande nickande - en styrka i sig. Komisk kombination i att huvudpersonen i dåtiden accepteras som människa och i nutiden behandlas med distans och dumförklarande. Innehåller en del sköna historiska karaktärer men framförallt vyer över sagolika, magnifika, romantiska och värmande Paris. Jag känner mig hemma.
Bomkia
2015-11-20
Inte en av Allens bästa, men det är som vanligt charmigt och mysigt. 3+
2015-04-10
Som vanligt med Woody Allen är det så otroligt trevligt, underhållande, roligt, fantastiskt välkomponerat och allmänt bara BRA! Det känns fel att säga någonting negativt men det engagerar mig helt enkelt inte tillräckligt för ett högre betyg. Men det är väldigt väldigt bra.
2015-01-10
Woody Allen bjuder här på en härlig, charmig, originell och lekfull berättelse genom sitt fina manusskapande. Jag skriver manus då jag är mer i beundran över filmens manus än själva filmen. Jag kommer inte gnälla om Woody Allen tar hem Oscarn för bästa manus men som bästa film leder fortfarande "The Descendants" för mig då den känslomässigt gjorde ett större avtryck. Annars älskar jag hur Owen Wilson fullständigt tar sig an "Woody Allen-rollen". Adrien Brody är minnesvärd som Dali.
TonyMontana
2015-01-04
Fantasifullt upplägg och intellektuell dialog a la Woody Allen, men grundstoryn mellan det amerikanska paret är för ointressant och utgången i den delen för uppenbar.