BETYG
3.8
av 5
Midnight Cowboy
1969
USA
113min
IMDb
En bondgrabb flyttar från Texas till New York City för att försörja sig som gigolo för rika kvinnor från Park Avenue. Det är dock inte lika enkelt som han tänkt sig. I stället kommer han i kontakt med en rörelsehindrad man, som lever ett ganska sjaskigt liv, och de båda männen utvecklar en djup vänskap.
Recensioner
Denna klassiker handlar om eng ung bondgrabb vid namn Joe Buck som bor i Texas, men som sticker med buss till storstan New York för att pröva lyckan som gigolo (manlig hora).
Där träffar han in... Läs mer »
En ung kille från Texas flyttar till New York för att utforska områden utanför sina hemstad. Han inser snabbt behovet av pengar och börjar jobba som manlig gigolo. Han stöter han på några prob... Läs mer »
Jag förstår inte den här filmen. Jag har hört den kallas klassiker så länge jag kan minnas, jag har förstått parodier och referenser utan att ha sett originalet, ledmotivet för genast fram mi... Läs mer »
Kommentarer
Men FIH, var Voight verkligen tvungen att ljudligt snaska tuggummi genom hela filmen? Hade jag inte misofoni innan så utvecklade jag det här.
Skådespeleriet är ju lysande på flera håll, men jag vet inte vad filmen är bra för, om den inte är ute efter att vara någon slags hedonistisk socialporr.
Kan vi alla bara komma överens om att film var bättre förr?
Jag vet inte om jag tycker att det här är en så märkvärdig film egentligen. Mycket till story finns det inte, och karaktärerna är inte så välutvecklade heller. Men oj vilket tidsdokument det är. Inte bara rent visuellt, även om det finns mycket att ta in där med, men också i de teman som tas upp, och hur man skildrar ett Amerika som få filmer hade vågat sig på innan. Både Voight och Hoffman är dessutom väldigt bra, och det är kul att se dem så här i inledning av deras karriärer. Sedan har vi förstås Harry Nilssons temamusik som sätter helt rätt stämning. Så det är en tidsresa som är bra go att få ta ändå
Härligt tidsdokument, men handlingen var det väl lite så där med och vad den gick ut på mer än en vänskap som växte fram mellan två omaka figurer, men det kan räcka en bit, i alla fall till en stark tvåa. Kan inte säga att jag är van att se Hoffman så slemmig, men han gjorde det bra.
Senker fra 5 til +4. Men denne er riktig bra. Kan bli femmer igjen neste gang.
En mycket väl-producerad film, foto och scenografi är toppen. Den blev 1969 Oscar belönad som Bästa film, Bästa regi och Bästa manus. De två förstnämnda utnämningarna är jag helt med på men manuset är ganska tunt. Det handlar om en kille med svagt förstånd som reser till New York där han tror att han ska kunna leva som gigolo. Det går inte så bra men han träffar en annan kille som är på ungefär samma nivå (Rico) som spelas på ett fantastiskt sätt av Dustin Hoffman.
Jon Voight och Dustin Hoffman passar lika bra tillsammans som Paul Newman och Robert Redford. En gripande historia med några oförglömliga scener. Slutet i toppklass.
1969 var det magiska året som startade en period fram till 1980 som var magiskt rent filmmässigt. Det var nu som alla de regissörer vi respekterar dök upp titt som tätt. Denna film gav en insyn i vad som var på gång med härlig regi, manus, foto, stämning och musik. "Unga" Jon Voight och Dustin Hoffman bär filmen med den ära. Väldigt starkt slut!
De använder sig rätt mycket av mardrömsliknande flashbacks, något som i vissa sammanhang tyvärr inte ger det djup jag hade önskat. (svaret finns i boken, men en film ska väl kunna tala för sig själv?) Annars en fin och rätt underhållande film!