3.7

Midnight Express

Historien om Billy Hayes, en ung och naiv amerikan som försökte smuggla ut 2 kg hasch, och blev dömd till 30 års fängelse. Men det är inte vilket fängelse som helst han hamnar i. Genom tortyr och misshandel övertygas han om att det enda sättet att överleva är att fly... Baserad på verkliga händelser.

Originaltitel Midnight Express
Regissör Alan Parker
Manus Oliver Stone
Genre Drama, 70-tal, Biografi
Skådespelare Brad Davis, Paolo Bonacelli, Irene Miracle, Bo Hopkins, Paul L Smith, Randy Quaid, John Hurt, Norbert Weisser, Mike Kellin, Michael Ensign, Franco Diogene

Skapad 2019-12-21 av BobbyPeru
Den här historien bygger på amerikanen Billy Hayes egna erfarenheter. Han var en ung kille som åkte fast för haschinnehav under en resa till Turkiet. I början av filmen grips Billy (Brad Davis)...   Läs mer »

92axha10
2019-11-01
En bra fängelsefilm funkar alltid för mig
andybrando
2018-12-20
Fängslande och våldsamt. Utmärkt film som dock inte är så sanningsenlig som filmmakarna vill få oss att tro.
larsen1976
2018-04-21
Såg denna film för över 20 år sen, och hade glömt bort att jag sett den. Nu åker betyget upp från en 3:a till en 4:a. Mycket bra och spännande film.
olli51
2017-10-27
Alla tiders bra film

2017-08-08
Den här filmen har allt som en bra fängelsefilm ska ha.
RustyFilm
2016-12-07
Med regi Alan Parker brukar det vara bra och det är så även här. Oliver Stone brukar ju även han lyckas. Här står han för manuset som är baserat på en självbiografisk roman av amerikanen Billy Hayes. Handlingen som utspelas i Turkisk fängelsemiljö ger en hel del spänning och uttrycker Hayes hat mot Turkiska myndigheter mycket tydligt
2016-10-23
Klassiker och mästerverk! En av 70-talets bästa filmer, alla kategorier! Brad Davis gör sitt livs roll!
reed.richards
2016-10-10
Sjukt lökig syn på Turkiet.
Spaderfyra
2015-12-25
Håller väl inte samma klass som "Bangkok Hilton" men näst intill. Spännande skildring av ett Turkiskt fängelse. Har man pengar och kontakter, så...
MattiasStrand
2015-05-24
Kanske är jag känslokall, kanske är huvudpersonen en alltför osympatisk karaktär, kanske är det att man blivit van vid betydligt råare fängelseskildringar än så här - men, här tycker jag helt enkelt inte särskilt synd om huvudpersonen (som jag nu, 5 min efter att ha sett filmen, har glömt namnet på) utöver det självklara att det är hemskt att vara fängslad osv. Tyvärr är väl det lite av en grundförutsättning för att den här typen av film ska funka. Rasismen drar såklart också ner betyget.