3.7

Midnight Express

Historien om Billy Hayes, en ung och naiv amerikan som försökte smuggla ut 2 kg hasch, och blev dömd till 30 års fängelse. Men det är inte vilket fängelse som helst han hamnar i. Genom tortyr och misshandel övertygas han om att det enda sättet att överleva är att fly... Baserad på verkliga händelser.

Originaltitel Midnight Express
Alternativ titel Expreso de medianoche, O Expresso da Meia-Noite
Regissör Alan Parker
Manus Oliver Stone
Genre Drama, 70-tal, Biografi
Skådespelare Brad Davis, Irene Miracle, Bo Hopkins, Paolo Bonacelli, Paul L Smith, Randy Quaid, Norbert Weisser, John Hurt, Mike Kellin, Franco Diogene, Michael Ensign, Gigi Ballista, Kevork Malikyan, Peter Jeffrey, Joe Zammit Cordina, Yashar Adem, Raad Rawi, Tony Boyd

Skapad 2019-12-21 av BobbyPeru
Den här historien bygger på amerikanen Billy Hayes egna erfarenheter. Han var en ung kille som åkte fast för haschinnehav under en resa till Turkiet. I början av filmen grips Billy (Brad Davis)...   Läs mer »

reed.richards
2016-10-10
Sjukt lökig syn på Turkiet.
Spaderfyra
2015-12-25
Håller väl inte samma klass som "Bangkok Hilton" men näst intill. Spännande skildring av ett Turkiskt fängelse. Har man pengar och kontakter, så...
MattiasStrand
2015-05-24
Kanske är jag känslokall, kanske är huvudpersonen en alltför osympatisk karaktär, kanske är det att man blivit van vid betydligt råare fängelseskildringar än så här - men, här tycker jag helt enkelt inte särskilt synd om huvudpersonen (som jag nu, 5 min efter att ha sett filmen, har glömt namnet på) utöver det självklara att det är hemskt att vara fängslad osv. Tyvärr är väl det lite av en grundförutsättning för att den här typen av film ska funka. Rasismen drar såklart också ner betyget.
2015-01-06
Vad denna film gav mig var en väldigt tydlig indelning i två halvor sett till dess speltid. Under den första halvan får jag en, för mig personligen, oengagerande och rätt lättglömd film som sedan under sin andra halva förbyts till en starkt engagerande film som staplar minnesvärd scen efter minnesvärd scen efter varandra. 3+
Laasse
2015-01-02
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig. NEJ!
Borrman
2014-11-29
Bra
2014-11-04
Stark, spännande och otroligt omskakande historia om en ung amerikan som försöker smuggla med sig hasch ut ur Turkiet, hamnar i turkiskt fängelse på obestämd framtid och tvingas leva i ett rent helvete. Som brukligt i filmer av Alan Parker (detta är hans genombrottsfilm) så är det välgjort och skitsnyggt, och som brukligt i filmer av Oliver Stone (som skrivit manuset) så är det politiskt och skarpt. Den stora bristen är den otrevliga skildringen av Turkiet (varenda turk framställs som ett djuriskt svin). Men Parker håller skutan stadig och på det stora hela är detta en kanonbra klassiker. Baserad på verkliga händelser.
lekke
2014-10-19
Den svettiga första kvarten och filmens sista tredjedel håller hög nivå men däremellan känns filmen som den klichéparad man kan förvänta sig av en fängelsefilm. Davis ganska medelmåttig tills han får blomma ut som psykfall. Den annars mycket sevärda Hurt spelar över. Filmens skildring av turkar går ju helt klart att diskutera. Till skillnad från de flesta(?) tycker jag att Moroders soundtrack känns malplacerat. Apdåligt slut. Sevärd, men inte särskilt mycket mer. Se hellre Jacques Beckers "Hålet" istället.
Mat1az
2014-09-26
En fängslande fängelsefilm - badam-dish. Nämen skämt åsido. Filmen har nästan allt; spänning, humor, sorg, kärlek och misär. Brad Davis är strålande i huvudrollen och Quaid och Hurt fungerar bra som sidekicks. Den håller en på nålar från början till slut. Mycket bra!
Supernaut
2014-07-05
En mycket stark trea. Välfilmad och bra strukturerad, men lider av föråldrad rasism.