3.4

Midnight Run

Jack Walsh är en före detta polis som numera jagar reda på brottslingar och får betalt för det. Han får i uppdrag att hitta Jonathan Mardukas. Men det visar sig bli aningen svårt att få med honom hem. Han har nämligen maffian, polisen och en av sina kollegor efter sig.

Originaltitel Midnight Run
Regissör Martin Brest
Manus George Gallo
Genre Komedi, Action, Kriminalare, Äventyr, 80-tal, Roadmovie
Skådespelare Robert De Niro, Charles Grodin, Yaphet Kotto, John Ashton, Dennis Farina, Joe Pantoliano, Richard Foronjy, Robert Miranda, Philip Baker Hall, Wendy Phillips, Lois Smith, Jack Kehoe

Skapad 2019-12-22 av Cineasten
En sen kväll någon gång under 1988-89 skulle jag gå på bio med en skolkamrat. Tyvärr var biljetterna slut till den film vi skulle se så vi försökte hitta något annat av intresse. Av en ren s...   Läs mer »

Skapad 2019-12-21 av GrandMaster_E
Under hela åttiotalet så bokstavligt talat frossades det i så kallade ”Buddy movies”, som i det stora hela brukar handla om ibland en vit, en svart eller en dum, en smart (oftast poliser) o.s.v. ...   Läs mer »

Björkman
2023-08-23
Börjar bra, tappar fart mot mitten och avslutar sedan lite starkare igen. Lite för lång för sin story, hade nog mått bra av att klippas ner något. Storyn i sig är annars helt okej, smårolig och småmysig, och De Niro är i god form. Bäst är dock Yaphet Kottos minspel varje gång De Niros karaktär drygar med Kottos karaktär. Stabil trea.
Starkbröl
2020-03-22
Ingen vidare action, ingen vidare komedi, och filmen känns snarare sjuttiotal än sent åttiotal men det är ändå en riktigt stark trea. Det beror på skådespeleriet och bra dialog mellan bra skådespelare, med en Robert De Niro som fortfarande är på toppen. En lyckad och mänsklig film.
kanemura
2020-02-22
Jag tyckte inte den var så himla rolig som komedi betraktad men det är en trevlig buddy-film med bra skådespelare!
Sliggis
2019-12-29
Måttligt underhållande. Alldeles för lång.
Tsurugi
2016-12-27
Stark trea, trevlig komedi.
2016-01-31
Skön och klassisk Buddy-cop movie med en bra De Niro i huvudrollen. Hade ett riktigt fint och mänskligt ögonblick med familjen. Ganska stark trea.
2016-01-02
En mycket underhållande action med galna upptåg och moral i botten, dialogerna och samspelet är det bästa, så själva biljagandet ger mig inte så mycket. Med en Robert De Niro i toppform och med hjälp av Yaphet Kotto och John Ashton blir det en mycket angenäm och rolig filmupplevelse.
2016-01-01
En väldigt underhållande 80-tals-rulle där skådespelarna står för en stor del av behållningen. Robert De Niro är väldigt sevärd i huvudrollen och han blir bra uppbackad av den övriga ensemblen där framför allt Yaphet Kotto skiner. Manuset följer förvisso en standardformel, men dialogen är bra, och man lyckas alldeles utmärkt med att jonglera de olika aktörerna under resans gång. Som tittare är det bara att hålla i hatten och trivas
F-M-J
2015-02-02
Tidstypisk rulle med bra skådespel av De Niro och Gordin.
2014-11-08
En skön rulle från det glada 80-talet, när man gjorde bäst action/actionkomedi på film. Den här filmen är ingen unik film, utan ganska bagatellartad men eftersom skådespelarna håller hög nivå och filmen har skön känsla över sig, så kan man bara sitta och njuta. En av få komedier där De Niro funkar riktigt bra. Omaka par i spåret av Dödligt vapen. 3+