Midsommar

En ung amerikansk kvinna följer motvilligt med sin pojkvän till en avlägsen liten by i Sverige för ett traditionellt midsommarfirande, men det blir något helt annat än de någonsin kunnat vänta sig.

Originaltitel Midsommar
Regissör Ari Aster
Manus Ari Aster
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Florence Pugh, Jack Reynor, Vilhelm Blomgren, William Jackson Harper, Will Poulter, Ellora Torchia, Archie Madekwe, Henrik Norlén, Gunnel Fred, Isabelle Grill, Agnes Westerlund Rase, Julia Ragnarsson, Mats Blomgren, Lars Väringer, Anna Åström, Hampus Hallberg, Liv Mjönes, Louise Peterhoff, Katarina Weidhagen, Björn Andrésen, Tomas Engström, Dag Andersson, Lennart R Svensson, Anders Beckman, Rebecka Johnston, Tove Skeidsvoll, Anders Back, Anki Larsson, Levente Puczkó-Smith, Frans Rosengarten, Vilmos Kolba, Mihály Kaszás, Gabi Fon, Zsolt Bojári, Klaudia Csányi

molls
2021-10-04
Vi tar något som påminner om svenska traditioner och så gör vi det så idiotiskt som möjligt.
molls
2021-10-04
kovikovi
2021-09-09
den skummaste filmen jag har sett. såg ba på halva o stängde av sen första gången jag såg den. men, andra gången titta jag på hela och den var ändå ganska bra
Anaythea
2021-08-14
Ska det få Sverige att framstå som exotiskt ut amerikansk synvinkel? Trodde det var en svensk film. Inget som berör. Det var verkligen en av de sämsta filmer jag sett som svensk. Ingen poäng alls.
Ranma
2021-07-28
Den är ju för fånig och överdriven tyvärr, det hade varit intressantare om den åtminstone hade haft lite realistiska inslag. Började bra och är ju snyggt filmad, så det är ju inte det. Men nä, funkar inte för mig. För mycket random sjuka grejer utan förklaringar.
quelnightmare
2021-06-11
Regissören Ari Asters Midsommar är konstnärligt utformad på sitt eget unika och störande sätt och levererar en visuellt oroväckande historia om sanna troende, kvasi-demoniska ritualer och konstiga element som resonerar med den mörkare sidan av den mänskliga fantasin. Hereditary var stor. Redo för runda två.
Starkbröl
2021-05-26
Kul att se en dokumentär om svenska traditioner! Nä för fånig för att vara skrämmande och helt horribel kulturellt, förstås, ändå intressant att se sig själv exotiseras.
ToddDowney
2021-05-09
Ari Aster har nu gjort två filmer. Och båda har varit pretantiös smörja. Nej inget jag någonsin rekomenderar
Afflicter
2021-05-09
Mera en samling klichéer och stereotyper än en frisk fläkt när det gäller filmer om hedendom. Vem pratar förresten om att man ska åka till Helsingland?
RustyFilm
2021-01-16
Min magkänsla har sagt att jag inte kommer att gilla den här filmen. Och när jag till slut kollade filmen inser jag att magen helt klart var på rätt spår. Midsommar är för det flesta svenskar sommarhalvårets stora och näst intill heliga fest. Att tro att en skräck / mysterium film ska vara realistisk, är naturligtvis inte rimligt. Men att redan missledda amerikaner ska få ytterligare en lögn på halsen känns synd. Visserligen finns en mängd snapsglas i filmen men innehållet i glasen och allt övrigt är en osann skymf av den svenska midsommaren. Och inspelningsplatsen och miljön är någonstans i Ungern. Kanske ett lågpris Sverige för missledda amerikaner men det är långt från Hälsingland. Ari Aster har i alla fall lite rätt, för både ättestupan och hårgadansen är gamla svenska sägner (som han så väl splatter dramatiserar i filmen) men det är inget vi vanligtvis exekverar på midsommarn.