3.1

Midsommar

En ung amerikansk kvinna följer motvilligt med sin pojkvän till en avlägsen liten by i Sverige för ett traditionellt midsommarfirande, men det blir något helt annat än de någonsin kunnat vänta sig.

Originaltitel Midsommar
Regissör Ari Aster
Manus Ari Aster
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Florence Pugh, Jack Reynor, Vilhelm Blomgren, William Jackson Harper, Will Poulter, Ellora Torchia, Archie Madekwe, Henrik Norlén, Gunnel Fred, Isabelle Grill, Agnes Westerlund Rase, Julia Ragnarsson, Mats Blomgren, Lars Väringer, Anna Åström, Hampus Hallberg, Liv Mjönes, Louise Peterhoff, Katarina Weidhagen, Björn Andrésen, Tomas Engström, Dag Andersson, Lennart R Svensson, Anders Beckman, Rebecka Johnston, Tove Skeidsvoll, Anders Back, Anki Larsson, Levente Puczkó-Smith, Frans Rosengarten, Vilmos Kolba, Mihály Kaszás, Gabi Fon, Zsolt Bojári, Klaudia Csányi

Marrudin
2020-10-03
Hade den varit en halvtimme kortare hade den varit fantastisk
Biberkolben
2020-08-25
LYSANDE FILM. LYYYSANDE.
olaw
2020-07-16
Tokig film om svenska traditioner som urartar. ”Traditioner” så som ättestupa. Ganska underhållande.
olaw
2020-07-16
monodrive
2020-06-13
Klart ambitiöst att ge sig på att göra en skräckis som till 100% utspelar sig i strålande solsken. "A for effort". Jäklar vilket ångestfyllt intro, det satte verkligen tonen direkt och gav en föraning om att filmen skulle lämna en rejäl klump i magen efteråt. Dock håller det inte ända ut, framåt slutet blir det helt enkelt för mycket äckel och konstigheter på en nivå som gör att den där klumpen i magen försvinner och det blir faktiskt ganska lätt att avfärda alltihopa. Lite synd, antar jag.
henrikj
2020-06-12
Det är som att se ett avsnitt av Varan-TV!
Venatici
2020-06-02
Och denna film visas i hela världen... Nu tror alla att svenskar beter sig såhär.. det var det hemskaste med filmen. Skulle inte ens klassa det som ”skräck”. Att alla som pratade svenska lät skitnödiga hjälpte inte heller.
Kurt-Opeth
2020-05-09
Makalöst löjlig film.
Ful_fisk
2020-04-18
Börjar faktiskt riktigt lovande med snygga bilder och välsnickrad dramaturgi, men så fort de reser till Sverige börjar klichéerna hopa sig och sedan blir allting bara fånigt. Den träiga pojkvännen som har svårt att uttrycka sina känslor, hans kompis som bara vill röka braj och pöka... sett de karaktärerna förut? Att det skulle vara en slags "Wicker Man i Hälsingland" var jag införstådd med, men att det var Wicker Man anno 2006 och inte 1973 de siktade på var desto mer förvånande, och tragiskt. För visst fasen måste bålbränningen och björnkostymen framåt slutet vara en homage till denna superkalkon? Det trista är att jag här någonstans också inser att filmen inte heller är mycket bättre än Cage-filmen. Lång är den också. Nä hörni, alla ni som hyllat den, den levde inte upp till hypen. Det var bara ännu en dassig modern skräckfilm i den långa rad av dassiga moderna skräckfilmer som hyllats av den enkla anledningen att det inte görs bra skräckfilmer längre. Svag tvåa, nära ettan.
Sodastream
2020-03-26
Måste iaf ses två gånger. Första gången är mest en attack på alla sinnen, andra gången (och denna gång med Director's cut) kan jag processa filmen helt blir den det fullfjädrade mästerverk den är.