3.1

Midsommar

En ung amerikansk kvinna följer motvilligt med sin pojkvän till en avlägsen liten by i Sverige för ett traditionellt midsommarfirande, men det blir något helt annat än de någonsin kunnat vänta sig.

Originaltitel Midsommar
Regissör Ari Aster
Manus Ari Aster
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Florence Pugh, Jack Reynor, Vilhelm Blomgren, William Jackson Harper, Will Poulter, Ellora Torchia, Archie Madekwe, Henrik Norlén, Gunnel Fred, Isabelle Grill, Agnes Westerlund Rase, Julia Ragnarsson, Mats Blomgren, Lars Väringer, Anna Åström, Hampus Hallberg, Liv Mjönes, Louise Peterhoff, Katarina Weidhagen, Björn Andrésen, Tomas Engström, Dag Andersson, Lennart R Svensson, Anders Beckman, Rebecka Johnston, Tove Skeidsvoll, Anders Back, Anki Larsson, Levente Puczkó-Smith, Frans Rosengarten, Vilmos Kolba, Mihály Kaszás, Gabi Fon, Zsolt Bojári, Klaudia Csányi

RustyFilm
2021-01-16
Min magkänsla har sagt att jag inte kommer att gilla den här filmen. Och när jag till slut kollade filmen inser jag att magen helt klart var på rätt spår. Midsommar är för det flesta svenskar sommarhalvårets stora och näst intill heliga fest. Att tro att en skräck / mysterium film ska vara realistisk, är naturligtvis inte rimligt. Men att redan missledda amerikaner ska få ytterligare en lögn på halsen känns synd. Visserligen finns en mängd snapsglas i filmen men innehållet i glasen och allt övrigt är en osann skymf av den svenska midsommaren. Och inspelningsplatsen och miljön är någonstans i Ungern. Kanske ett lågpris Sverige för missledda amerikaner men det är långt från Hälsingland. Ari Aster har i alla fall lite rätt, för både ättestupan och hårgadansen är gamla svenska sägner (som han så väl splatter dramatiserar i filmen) men det är inget vi vanligtvis exekverar på midsommarn.
Simon_19
2021-01-12
Gillar idén och de vidriga händelserna. Kunde ha fått högre betyg om svenskarna hade riktiga namn och pratade svenska.
thnee
2020-12-24
Förstår inte alls många negativa kommentarer här, visst den här filmen är är kanske inte för alla, men man måste ändå uppskatta hantverket oavsett. Jag var så pass intresserad av den här filmen så jag bestämde mig för att se directors cut (170 min) på en gång, det var väl värt, satt klistrad hela tiden. Filmen är en total upplevelse, det är solklart på direkten, det här är ingen romcom, det här är ett psykedeliskt äventyr ute i skogen med ett gäng riktigt knäppa människor. Det är en resa inåt, som handlar om kontraster, symbolik, och att bearbeta trauma och lidande. Jag skulle inte riktigt kalla detta för skräck, snarare thriller och drama, även om det förekommer lite äckel med blod och inälvor så är dom bitarna det minst intensiva. Det enda svaga är skådespelarna, dom är inte helt fenomenala, Pugh har några irriterande beteenden, men överlag gör hon ett bra jobb, men det spelar inte så stor roll, det handlar om något större än individer. Hantverket är nära på perfekt, otroligt fint foto och scener som man sugs in i med vackra landskap och kostymer och hela konceptet med sekten. Vissa jämför med Wicker Man, den har jag inte sett så kan inte avgöra det, men jag tänker mer på filmer som Melancholia och Parasite, även dom har fått betyg 5 av mig.
karlmats
2020-11-09
Jag var ett fan av Hereditary så Asters andra alster var något jag såg fram emot, att den utspelar sig i Hälsingland är ju en rolig krydda men jag blir ändå inte helt såld. Miljöerna är jättesnygga men jag tror att det är karaktärerna som är lite för svaga. De amerikanska killarna som följer med till Sverige är lite för douchiga och Pugh lite för mesig. Svenskarna imponerar inte heller. Det påminner ju en del om The Wicker Man i tonen men jag tycker inte Aster lyckas göra en film i samma klass som den. Vissa scener sticker ut och är jättebra, andra blir på gränsen till fåniga och i slutändan skaver det lite för mycket för att jag ska ge ut ett högre betyg. En stark 2a dock.
Marrudin
2020-10-03
Hade den varit en halvtimme kortare hade den varit fantastisk
Biberkolben
2020-08-25
LYSANDE FILM. LYYYSANDE.
olaw
2020-07-16
Tokig film om svenska traditioner som urartar. ”Traditioner” så som ättestupa. Ganska underhållande.
olaw
2020-07-16
monodrive
2020-06-13
Klart ambitiöst att ge sig på att göra en skräckis som till 100% utspelar sig i strålande solsken. "A for effort". Jäklar vilket ångestfyllt intro, det satte verkligen tonen direkt och gav en föraning om att filmen skulle lämna en rejäl klump i magen efteråt. Dock håller det inte ända ut, framåt slutet blir det helt enkelt för mycket äckel och konstigheter på en nivå som gör att den där klumpen i magen försvinner och det blir faktiskt ganska lätt att avfärda alltihopa. Lite synd, antar jag.
henrikj
2020-06-12
Det är som att se ett avsnitt av Varan-TV!