2.9

Midsommar

En ung amerikansk kvinna följer motvilligt med sin pojkvän till en avlägsen liten by i Sverige för ett traditionellt midsommarfirande, men det blir något helt annat än de någonsin kunnat vänta sig.

Originaltitel Midsommar
Regissör Ari Aster
Manus Ari Aster
Genre Mysterium, Drama, Skräck, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Florence Pugh, Jack Reynor, Vilhelm Blomgren, William Jackson Harper, Will Poulter, Ellora Torchia, Archie Madekwe, Henrik Norlén, Gunnel Fred, Isabelle Grill, Agnes Westerlund Rase, Julia Ragnarsson, Mats Blomgren, Lars Väringer, Anna Åström

ekneB
2019-10-18
Som stabil efterföljare till Heredetary, lever Midsommar sitt eget liv och är rakt igenom obehaglig och märklig på ett bra sätt. Bra skådespel och tryckt spänning! Nånting helt i min smak, men förmodligen inte för massan
fiskhumla
2019-10-10
Ger en liknande wtf-känsla som flera av Takashii Mikes filmer lämnar efter sig, eller för all del Mandy, From Dusk Till Dawn, Taxidermia.. Underbart att se en svensk film i liknande tappning! Dock/med andra ord inget för alla, men ett riktigt guldkorn för de som gillar liknande filmer!
Stargazed
2019-10-08
Aldrig läskig men väldigt konstig. Fotot är stundtals väldigt vackert men det är också det enda som är bra med filmen.
KimEkberg
2019-10-07
tyvärr väldigt klyshig. snygg i genomförandet även om det är väldigt slickt drönigt och gimball. skådisarna är också bra fast lite tråkiga och slapp casting. kul att Gösta har en så stor roll. Men känns som en väldig waste på bra material och mytbildning, men det är väl inte splatter det ska vara.
qaz
2019-10-07
Å där sjönk turismen till den svenska midsommaren med 100%
abnormal
2019-10-06
Jag uppskattar idén och fotot är snyggt, för att inte tala om Pughs skådespel, men det stannar tyvärr där. Så många saker blir oförklarliga och orealistiska. Platsen de bor på, exempelvis, som det tydligt syns att folk inte rör sig på och där åtgärder för överlevnad inte genomförts (såsom tvättställ, hygienutrymme, vatten- och matlagring m.m.) samt att snubbarna orimligen kan vara på väg att disputera i socialantropologi och ändå är helt inkapabla till att observera och bete sig. Nej, det var en god ansats, men för mycket gick fel.
StureStenhög
2019-10-05
Jaha. Här har vi hållit på och jobbat på Sverigebilden, och så kommer den här filmen och raserar den totalt. Det är kul att de verkligen verkar ha gjort gedigen research och baserar det mesta på gammal skandinavisk folktro och traditioner. Sedan har man förstås gjort en väldigt udda remix på allt detta, och det är hela tiden spännande att se vad de ska hitta på härnäst. Man använder också den långa speltiden väl och bygger upp både karaktärer och mytologi på ett sätt som känns mer genomarbetat än vanligt. Det är intressant dessutom att fundera på var man ska placera in den här filmen, på manusstadiet är det definitivt skräck, men man har utfört det mer som ett drama, och jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Trean är hyfsat stark
amam
2019-10-03
Fotografiskt vacker, intressanta teman. Tacksam att analysera men inte like bra som Hereditary.
Eldritch
2019-10-02