2.9

Midway

Historien om slaget vid Midway under andra världskriget.

Originaltitel Midway
Regissör Roland Emmerich
Manus Wes Tooke
Genre Äventyr, Action, Biografi, Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Woody Harrelson, Luke Evans, Mandy Moore, Patrick Wilson, Ed Skrein, Aaron Eckhart, Alexander Ludwig, Jake Manley, Darren Criss, Dennis Quaid, Nick Jonas, Luke Kleintank, James Carpinello, Cameron Brodeur, Keean Johnson, Jake Weber

Afflicter
2019-12-04
Rent historiskt är det här en riktigt stabil krigsfilm. Det är t.o.m. rätt överraskande hur mycket av det som händer här faktiskt är historiskt korrekt. Själva manuset och dramat har dock en hel del brister. Att inleda filmen med Pearl Harbor är väl helt okej, men sedan vet man inte hur man ska fortsätta och så får vi en kort, halvtaskig sekvens om strider vid Solomonöarna, som inte har någon betydelse för handlingen. När det gäller porträttering av huvudkaraktärerna får man precis vad man kan vänta sig av Emmerich. Tråkigt, melodramatiskt och klichéartat dravel. Det varvas i alla fall med en del intressanta scener, som tjänar uppbyggnaden till slaget vid Midway. Och vilket slag det är. Verkligen spännande scener, även om varje flygräd går ut på samma sak. Det är ändå att föredra framom det många säkert hade väntat sig, dvs. överdrivna och löjliga stunts.
Djason
2019-12-04
Helt ok krigsfilm men som kanske hade kunnat bli ännu vassare med en mer kompetent regissör. Filmen blandar en del riktigt vassa effekter med en del mindre bra om man säger så.
haajen
2019-11-22
Skrattretande film som är fylld av usla skådespelarinsatser och lökiga familjescener. Emmerich kan INTE regissera levande människor! Den här gången är dessutom effekterna rätt ojämna.
Jaganatha
2019-11-10
Usel, träig och långtråkig krigsfilm som begår något slags övergrepp på verklighetens krigsupplevelser. Allt är buller och missljud från första till sista stund och är det inte det som händer så är det skitnödigt skådespel och jolmig sentimentalitet till max. Själv sitter jag mest och hoppas att japanerna hade vunnit kriget så att vi kanske kunde slippa fler sådana här filmer. Roland Emmerich är en jävla kratta till regissör som borde bannlysa.