2.6

Midway

Den episka och sanna berättelsen om en underbemannad amerikansk flotta och de marinsoldater och piloter som segrade över en mäktig motståndare. Med demokrati och frihet på spel besegrade de över den japanska flottan vid slaget om Midway, en av de mest anmärkningsvärda striderna som svängde de allierade mot seger i Stilla havet under andra världskriget.

Originaltitel Midway
Regissör Roland Emmerich
Manus Wes Tooke
Genre Drama, Action, Äventyr, Krig, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Ed Skrein, Patrick Wilson, Woody Harrelson, Luke Evans, Mandy Moore, Aaron Eckhart, Luke Kleintank, Dennis Quaid, Keean Johnson, Nick Jonas, Etsushi Toyokawa, Tadanobu Asano, Darren Criss, Brandon Sklenar, Jake Manley, Jun Kunimura, Nobuya Shimamoto, Brennan Brown, Jake Weber, Alexander Ludwig, David Hewlett, Mark Rolston, Eric Davis, Kenny Leu, Rachael Perrell Fosket, Peter Shinkoda, James Carpinello, Tim Beckmann, Sarah Halford, Cameron Brodeur

2020-04-27
Jösses så tråkiga karaktärsskildringar och efter att ha varit på lite av en WW2 Stilla Havet binge med The Pacific och Tora! Tora! Tora! så ställer sig den här filmen i skarp kontrast med att vara så otroligt krystat skriven. Den är ändå hyfsat underhållande även med en hel del djupa suckar och många stridsscener är snygga och "mäktiga". Och hade striderna haft lite bättre överblick och lite mer känsla och förståelse så hade tvåan kunnat bli betydligt starkare än den svaga tvåa det till slut blir. Men nu är det mest att det pangar på som fan, men inte heller så att en får ett klaustrofobiskt första persons perspektiv.
Noseman2005
2020-04-07
Mäktig upplevelse, men den sticker inte ut bland andra mäktiga krigsfilmer, såatte... (6/10)
Noseman2005
2020-04-07
Sir_Lord
2020-04-06
Spektakulära scener emellanåt. Men oooh så hoppigt. Har man sett Battlefield -The Battle of Midway så hittar du manuset ur ett mer dokumentärt perspektiv. Relativt platta karaktärer hela högen, men följer väl tidslinjer & händelser någorlunda korrekt.
PeterTheW
2020-02-16
Den är ju underhållande, så mycket kan jag ge den. Däremot är ju dialogen usel och specialeffekterna sällan skådat fula.
amam
2020-02-07
Som krigsfilm är det ungefär det man kan vänta sig. En någorlunda välproducerad flaggviftande film där historiska fakta får stå åt sidan för det som fungerar bättre filmiskt. Men som ren underhållning är den helt okej. Svag trea.
DIProgan
2020-01-15
Trevlig action men rätt ointressant i övrigt.
Afflicter
2019-12-04
Rent historiskt är det här en riktigt stabil krigsfilm. Det är t.o.m. rätt överraskande hur mycket av det som händer här faktiskt är historiskt korrekt. Själva manuset och dramat har dock en hel del brister. Att inleda filmen med Pearl Harbor är väl helt okej, men sedan vet man inte hur man ska fortsätta och så får vi en kort, halvtaskig sekvens om strider vid Solomonöarna, som inte har någon betydelse för handlingen. När det gäller porträttering av huvudkaraktärerna får man precis vad man kan vänta sig av Emmerich. Tråkigt, melodramatiskt och klichéartat dravel. Det varvas i alla fall med en del intressanta scener, som tjänar uppbyggnaden till slaget vid Midway. Och vilket slag det är. Verkligen spännande scener, även om varje flygräd går ut på samma sak. Det är ändå att föredra framom det många säkert hade väntat sig, dvs. överdrivna och löjliga stunts.
Djason
2019-12-04
Helt ok krigsfilm men som kanske hade kunnat bli ännu vassare med en mer kompetent regissör. Filmen blandar en del riktigt vassa effekter med en del mindre bra om man säger så.
haajen
2019-11-22
Skrattretande film som är fylld av usla skådespelarinsatser och lökiga familjescener. Emmerich kan INTE regissera levande människor! Den här gången är dessutom effekterna rätt ojämna.