2.2

Mikadon

Filmen, som utspelas i sagovärldens Japan, handlar om kärleken mellan den kringvandrande trubaduren Nanki-Poo (som egentligen är kejsarens förklädde son) och den vackra Yum-Yum och alla dramatiska förvecklingar som de råkar ut för. Förlagan för filmen är W. S. Gilberts och Arthur Sullivans kända operett med samma namn.

Originaltitel The Mikado
Alternativ titel The Town of Titipu
Regissör Victor Schertzinger
Manus Geoffrey Toye
Genre 30-tal, Komedi, Musikal
Skådespelare Kenneth Baker, Martyn Green, Jean Colin, Sydney Granville, John Barclay, Gregory Stroud, Constance Willis, Elizabeth Paynter, Kathleen Naylor

TobiasRydén
2013-02-02
Jag instämmer med välartikulerade Mike Leigh i dennes kommentar i extramaterialet på Criterion-utgåvan. Bra insatser varvas med mindre bra, lyckad komik varvas med misslyckad o.s.v. Dessutom är gamla amerikanska Technicolor-filmer med specialgjorda kulisser svåra att tycka illa om.
goeran
2011-06-29
Victor Schertzingers The Mikado från 1939 är en lättsam och underhållande musikal som ger bra avkoppling. Scenografin är överdådig och allt är filmat i tjusig technicolor. Filmens förlaga är givetvis Gilberts & Sullivans berömda operett.