3.3

Mikael

Andra filmatiseringen av Herman Bangs roman "Mikaël" (första var Stillers "Vingarne") om den store konstnären Claude Zoret som dyrkar sin unge modell/elev Mikaël. Denne är i sin tur förälskad i furstinnan Lucia Zamikoff och överger mästaren för hennes skull.

Originaltitel Mikaël
Alternativ titel Michael
Regissör Carl Theodor Dreyer
Manus Carl Theodor Dreyer, Thea von Harbou
Genre Drama, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Benjamin Christensen, Walter Slezak, Nora Gregor, Karl Freund, Robert Garrison, Max Auzinger, Didier Aslan, Grete Mosheim, Alexander Murski, Wilhelmine Sandrock

hsimpson
2019-07-19
Estetiskt tilltalande, och berättelsen är inte så dum den heller. Den tar lite tid att komma in i, men sedan är det ganska lugna tempot behagligt, och det blir aldrig tråkigt. Stabil fyra.
precineadd
2014-01-09
Som jag ser det Dreyers första fulländade film; få stumfilmer är så här subtila och samtidigt så enkla
NtoNW
2012-10-02
Fantastiska miljöer och skådespelare. Den fanns nog ingen som kunde få skådisarna att agera som Dreyer, åtminstone inte på den tiden. Trots sitt låga tempo (eller kanske tack vare) så är filmen gripande och håller intreeset uppe hela tiden.
emilstjernholm
2012-09-12
En hel del snygga Dreyerska närbilder, en övertygande Christensen i huvudrollen och en fantastisk slutscen överskuggar eventuella brister i tempo.
KimEkberg
2012-08-12
Dreyer är fortfarande lite av sitt gamla trä-bockiga jag, vilket står i vägen för denna film som annars skulle kunna blivit riktigt hisnande. Men den har gott om kuriositeter att vila ögonen på, exempelvis det mycket Karl Freundiga fotot, den intressanta skådespelarensambln etc etc. slutbilden är ganska elektrisk och drabbande, och andra delar gnistrar också till, synd bara att det finns en del dö-tid, och att Mikael själv känns en smula ojämnt disponerad.
Rune2000
2009-10-03
En film som kanske var provokativ för sin tid. Idag återstår dessvärre bara ett bristfälligt manus och ett av de minst tillfredsställande Carl Theodor Dreyer-filmer.
HerrArne
2009-09-15
Neal Kurz vid pianot och hantverket är bra men manuset förmår inte att riktigt engagera mig.
niklaseriksson
2008-02-06
Strålande scenografi och högklassig rytm i såväl klipp som bilder.
tragediflickan
2007-07-03
Nää... denna mot en kvinnas martyrium är som Proust mot Strindberg, katolicismen mot judendom, Algarve mot Marrakech, hembränt mot metanol, dvd mot vhs, salongsgevär mot kalashnikov, blod mot gift. Håller inte hela vägen trots att den verkar mer äkta.
goeran
2007-03-02
En estetiskt mycket njutbar film som utspelas i en utsökt återskapad och filmad fin-de-siècle-miljö. Varje bild och varje vinkel är noga genomtänkt för att uppnå största möjliga konstnärliga effekt. Ramberättelsen är måhända lite av en melodram men filmen har en hel del att säga om konstnärens och konstens villkor.