3.2

Mikey and Nicky

I ett billigt hotellrum sitter Nicky och våndas. Han har ett pris på sitt huvud. I ren desperation ringer han sin enda vän Mikey, och ber honom om hjälp.

Originaltitel Mikey and Nicky
Regissör Elaine May
Manus Elaine May
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare John Cassavetes, Peter Falk, Ned Beatty, Rose Arrick, Carol Grace, William Hickey, Sanford Meisner, Joyce Van Patten, M Emmet Walsh, Sy Travers, Peter R Scoppa, Virginia Smith, Jean Shevlin, Danny Klein, Martin Wolfson

KimEkberg
2019-11-26
ordentlig dekonstruktion av bromance-genren och tillika en väldigt snyggt genomförd film. Det som är jobbigast att se är väl de misogyna inslagen, som ju såklart är avsiktliga. Kanske saknar en substans i de karaktärerna. Annars är det en smått underbar lek med förväntningar och medkänsla. Och jag älskar upplägget med en galen natt. När det görs bra.
NicoFidenco
2016-06-19
Sicken överraskning. Ruskig närvaro
jonbo
2014-10-31
Bra skådespel och manus, men jag tröttnar väldigt fort och blir aldrig särskilt underhållen eller berörd.
Hangaround
2014-10-25
Cassavetes spelar med sådan substans, sorg och emotionell utarmning att det gör ont i hjärtat. En stor prestation i en film där Mays regi i övrigt är enastående.
Malfunction
2013-05-17
Efter en omtitt går det nog inte att kalla den här filmen för något annat än ett mästerverk. May trycker in två liv i en knappt två timmar lång film.
Lillaprinsen
2011-10-02
Eftersom May verkade vara en sådan sopa uppstod visst tvivel, men det var väl ganska barnsligt av mig. Slänger man in Cassavetes och Falk i en råtbur i ett manus (som May förvisso skrivit) som gör att de två kan spänna sina muskler till max - ja, då är det klart att det blir en fantastisk film. Men nog är det inte bara tuppfäktning, utan själva storyn i sig är nog så gripande egentligen. På ett klanderfritt sätt speglar Mikey och Nicky min egen - och jag tror att jag inte är ensam - allra värsta skräck. Hur oerhört blottad man blir om man inte har en riktig vän, som man vända sig till oavsett knipa; för man behöver nog inte precis vara gangster för att få en släng av Nickes paranoia. Brr. Bra May - du är okay!
Tonti
2011-10-01
Ajdå nejdå. En riktigt bra film med både grip och realism i karaktärerna och riktigt fina skådespelarinsatser av radarparet i centrum. Dessutom koncentrerad till både miljöer och tidsförlopp. Stämningen är på topp!
Sznax
2011-10-01
May väljer att gå från komedi till drama, och misslyckas ganska ordentligt. Problemet är att den är så ofantligt lik Cassavetes egna 70-tals filmer. Som jag tycker är mediokra allihop (åtminstone de jag sett). Det finns ett antal roliga scener och skådespelarna gör bra ifrån sig (och är väl valda). Men samtidigt är filmen oerhört påfrestande, då diskussioner flänger hit och dit och manuset bara drar mer och mer ut på sig. May har verkligen inte lyckats fånga någonting, utan det blir bara mer och mer tråkigt. Redan i första scenen visste jag att jag inte skulle gilla filmen. Betyg 4.4
DonActive
2010-11-09
Riktigt bra film med två mycket bra skådespelare i huvudrollerna. Filmen utspelas under en natt och historien drivs framåt hela tiden av ett bra manus med bitvis lysande dialog. Miljöerna är riktigt härliga med skabbiga hotell, ännu skabbigare barer och svarta mörka bakgator.
Fuze
2007-02-09
En positiv liten överraskning, det här! Hittade filmen i en realåda, och blev så nyfiken när jag såg affischnamnen att jag köpte den direkt. Det ångrar jag verkligen inte. Detta är ett mörkt och fängslande drama med riktigt välskriven dialog. Man lär verkligen känna karaktärerna under de två timmar man får följa dem. Skådespelarinsatserna är utmärkta, särskilt Cassavetes. Man kan verkligen känna Nickys rädsla och paranoia, bara genom att kolla på hans blick.