3.5

Mildred Pierce - en amerikansk kvinna

Den nyskilda Mildred Pierce tar ett servitrisjobb för att kunna försörja sina döttrar. Snart äger hon egna restauranger och gifter sig med playboyen Monte Beragon. Han visar sig dock vara mer intresserad av den äldsta dottern...

Originaltitel Mildred Pierce
Regissör Michael Curtiz
Manus Ranald MacDougall
Genre Drama, Film-Noir, Mysterium, Romantik, 40-tal
Skådespelare Joan Crawford, Jack Carson, Zachary Scott, Eve Arden, Ann Blyth, Bruce Bennett, Lee Patrick, Moroni Olsen, Veda Ann Borg, Jo Ann Marlowe

hsimpson
2021-05-26
"Framingen" i början är vansinnigt läcker. Tappar lite under andra halvan, men knyter ihop det hela bra ändå. Stabil fyra.
Ful_fisk
2017-09-07
Fenomenal på alla sätt och vis. Foto, regi, skådespeleri, manus, story... Väldigt vågat porträtt av en otroligt udda mor- och dotter-relation. Starka karaktärer hela vägen, faktiskt. Gillade typ allting med denna film. Härligt med sådana filmupplevelser, för det känns som att de blir allt färre och färre! Eve Arden och Ann Blyth står för lysande biroller, och kul att se Prissy från Borta med vinden i en liten roll.
2017-02-24
Det finns mycket här som är mycket bra. Men själva kärnan engagerar mig inte. Bikarakätrer som Ida lyfter verkligen ibland och jag hade velat se mer av det. Stark trea.
2015-01-11
En härlig filmupplevelse. Joan Crawford är inget annat än briljant i titelrollen och filmens, egentligen alla, karaktärer är fint beskrivna och berättade och en ton av den tid karaktärerna lever i. I filmen bjuds det också på härlig dos av film-noir-stämning(främst i början av filmen). Denna film-noir blandas dock upp av ett melodrama vilket fungerar men som samtidigt inte är perfekt. Mor(Mildred) och dotter(Veda)-relationen är filmens starkaste kort. En riktigt bra film. 4-
filmfreak1
2014-06-30
Ann Blyth rollfigur, kvalar lätt in på listan över de mest avskyvärda filmkaraktärerna i filmhistorien. Filmen börjar hyfsat intressant, men ju längre det går ju mindre bryr jag mig, sen att den både är förutsägbar och icke trovärdig gör inte filmen bättre.
Gigi1943
2013-05-17
Har tidigare gett den här en fyra men nu när jag ser om den så blir det bara en stark trea, kanske för att jag inte gillar Joan C, det var väl hon som slog sin dotter med en galge, ja ja.
sirkurt
2013-02-24
Blev ganska besviken på den här visserligen är Joan Crawford bra som Mildred Pierce men ingen av de andra karaktärerna i filmen var särskilt intressanta samtidigt som handlingen kändes framstressad, det fanns bra saker också men överlag hade jag svårt att ta filmen på allvar, det kändes helt enkelt inte trovärdigt, kanske att jag skulle gilla den mer om jag ser om den någon gång.
Tonti
2012-09-10
Visuellt sett helt fantastisk och även i övrigt bra även om storyn blir en smula tröttsam efterhand.
Snåm
2012-08-01
Jag tycker nog att den här historien gör sig bättre här än i den nya miniserien. Det är klart att rasismen känns oerhört unken, men å andra sidan tycker jag att klassperspektivet görs bättre. Dessutom är det (utan miniseriens smetiga slut) tydligare att den här historien inte handlar om kärnfamilj och kvinnans plats, utan snarare om hur den här specifika kvinnan ägs av sin dotter. För övrigt roligt att se hur mycket av regi, miljöer och rolltolkningar som har kopierats i nyinspelningen.
foppa99
2012-07-02