3.6

Miller's Crossing

Tom Reagan, en rådgivare till en maffiaboss under förbudstiden, försöker hålla fred mellan olika gäng.

Originaltitel Miller's Crossing
Regissör Joel Coen
Manus Joel Coen, Ethan Coen
Genre Thriller, Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Gabriel Byrne, Steve Buscemi, Albert Finney, Marcia Gay Harden, John Turturro, Jon Polito, Mike Starr, Al Mancini, Richard Woods, Thomas Toner, J E Freeman, Frances McDormand, Olek Krupa, Michael Jeter

Skapad 2019-12-14 av Fetjocke
Ibland, alldeles för sällan, stöter man på en film som har en intrig som tvingar en att vara alert för att hänga med, överraskar en och leker med ens förväntningar, utan att för den skull bl...   Läs mer »

2017-10-22
ulfsahlstrom
2017-09-07
Smart och snygg "hjälte" i en film som inte följer de vanliga mönstren.
2017-09-01
Det här var ingen höjdare.
RustyFilm
2016-12-10
Det här är en gangsterfilm med rätt så mycket drama i sig. Rollkaraktärer och detaljer är hårt utmejslade, det hela blir för ambitiöst på nått sätt. Trots att det mesta är mycket snyggt och noggrant utfört blir slutresultatet ändå bara hyfsat eftersom intrigen är svag
saggesaliv
2014-11-28
Vi är i förbudstidens USA där den lilla staden vi besöker styrs av dåtidens maffiabosser. Huvudkaraktären är rådgivaren Tom Reagan som hjälper till lite här och var, spelar upp sina pengar, kommer i problem och spelar dubbelspel. Detta var en liten härlig 90-tals pärla om förbudstiden. Den är förbannat snygg rakt igenom och bara skriker Coen all-over. Grejen med Coen-bröderna är att de oftast (inte alltid) lyckas skapa film på ett sätt där våldet är i hårt fokus och att allting är lite överdrivet, men aldrig för mycket för att vara fånigt. Detta gör att en Coen-film innehåller både humor, drama, skräck, blod, våld och briljant dialog. Miller's Crossing är ett praktexempel på vad jag precis beskrev. Den är våldsam, den är rolig, den är allvarlig, den är lite gränsöverskridande, men klart förbannat så är den bra. Gabriel Byrne gör en riktigt bra rollprestation och hans karaktär är verkligen älskvärd. Även John Turtoro och Jon Polito är riktigt härlig i denna film. Allt som allt var Miller's Crossing en trevlig liten film. Den stannar på en stabil sjua. Betyg: 7/10
2014-10-25
Jag ska vara ärlig. Jag gillar inte Gabriel Byrne men i denna underbara film så vinner han över mig och det har bara skett en annan gång dvs. i filmen The Ususal Suspects(De misstänkta). Denna film från Coenbröderna är fylld med en härlig tidsanda och det känns som om att man andas samma luft som de härliga och typiska Coenkaraktärerna. Leve Coens.
TexasX
2014-09-06
Tack. En riktigt bra film.
Solidus
2014-09-06
”Millers Crossing” tillhör brödernas mer mörkare filmer och som vanligt lyckas dem leverera ett välskrivet manus samt finna skådespelare som gör ett fantastiskt jobb framför kameran. För den som uppmärksam gör både Sam Rami och Frances McDormand små cameos i filmen. En snygg, välspelad och våldsam gangsterfilm som kräver tankeverksamhet från sina tittare.
timbo93
2014-08-11
Till skillnad från Blood Simple får man se allt helt klart ur en karaktärs ögon, och i längden blir det lite många svängningar av han lurande. Scenen när Albert Finney flyr ur sitt brinnande hus är helt klart det bästa i hela filmen, tätt följt av den Bullberbyn-inspirerade musiken!
Grillo
2014-07-28
Bra och stämningsfull maffiathriller med precis rätt mängd over-the-top för att inte kännas fånig. Tog lite energi att hålla koll på allting men det är i grunden bra när filmen är så spännande.