3.3

Min är hämnden

Författaren Richard träffar den vackra Ellen på ett tåg och trots att hon är förlovad gifter de sig redan efter några dagar, men snart visar det sig att Ellen är en mer komplicerad kvinna än vad Richard kunnat ana, och att hon har en mycket mörk och manipulativ sida.

Originaltitel Leave Her to Heaven
Regissör John M Stahl
Manus Jo Swerling
Genre Film-Noir, Thriller, Drama, 40-tal
Skådespelare Gene Tierney, Cornel Wilde, Jeanne Crain, Vincent Price, Mary Philips, Ray Collins, Gene Lockhart, Reed Hadley, Darryl Hickman

2021-02-08
Filmen funkar inte helt ut för mig, men den är ofta otroligt snygg och stämningen är speciell och jag gillar ändå det här. Men, det blir liksom aldrig mer än så. Stabil men slät trea.
Lillaprinsen
2014-06-15
Vid den tidiga swimmingpools scenen satt jag kallsvettades, "det här är ju en skräckfilm" tänkte jag - och i nästa scen dyker Vincent Price upp ("jag visste det!"). Det är inte bara Tierneys insats som gör det så svårt att veta om jag faktiskt såg den här filmen, eller om jag hade min första mardröm på år, utan lika mycket det briljant spöklika Cornel Wilde. Fast mest effektivt är den konsekventa skugganvändningen och de bleka färgerna. I slutändan är filmen för mycket av det goda, det tippar över och jag faller ur. I vilket fall en av de underligaste Hollywood-filmerna.
100tonvalspäck
2013-08-23
Det utsökta fotot och de vackra färgerna som ljuvt smeker ens ögon är den stora behållningen med den här filmen. Tyvärr är historien bakom denna underbara fasad ytlig och i slutändan helt ointressant. Karaktärerna är klyschiga och platta och skådespelarna övertydliga och träiga. Undantagen är Tierney som Ellen, en karaktär och prestation som åtminstone har lite botten och Vincent Price som under de sista tio minuterna lyckas höja filmen lite med exakt närvaro och ett oerhört ethos. Synd att inte Price spelade en av de mer bärande rollerna, den manliga huvudrollen istället för träbocken Cornel Wilde tillexempel.
TobiasRydén
2013-07-30
Gene Tierney är mycket bra, färgfotot är utsökt (nyrestaureringen är minst sagt beundransvärd) och historien intressant. Cornel WIldes karaktär (för att inte tala om den levande klichén till dennes bror) kunde gott få ha varit mer mångbottnad.
Astrojacob
2012-09-28
Väldigt bra story men rent usel regi tyvärr och skådisarna verkar nästan läsa efter manus, undantaget psykopatiska Tierney o en stabil Vincent Price i sin lilla biroll. Hade hellre sett den i svartvitt och klippt i snabbare tempo. Nu räddar knappt Gene med sin nominering detta magplask till en hyfsad Trea. Synd på såpass bra story. OBS - detta är INTE Noir, som filmtipset har placerat den i.
Redfield4ever
2012-06-19
Börjar lite segt och även om jag visste grundhandlingen var det ganska svårt att se hur filmen skulle ta sig till dessa punkter. Dock blir filmen oerhört intressant när handlingen väl kickar igång. Gene Tierney är även fantastiskt läskig som den behövande Ellen och är i slutändan det som gör fyran till ett stabilt betyg för filmen.
Tonti
2012-03-24
Verkligt snygga färger men på alla andra områden långt efter Sirks sensibilitet. Karaktärerna är ganska ointressanta och de bredare samhällskritiska aspekterna saknas helt. Länge är det ändå en helt okej film men mot slutet blir det väldigt trist med rättegång och fånerier. Slätfejset Cornel Wilde är typ den tråkigaste huvudrollsinnehavare jag någonsin sett. Hoppas Stahls andra filmer håller högre klass.
jingoo
2010-12-03
Börjar bra men sedan blir den tradig och förutsägbar för att till sist magplaska rejält. Lite väl käck ibland - gosh! De overkliga färgerna i technicolor är charmiga och får stundtals rollfigurerna att se ut som tecknade seriefigurer.
Wridmuld
2008-04-12
ok film. Inga speciella grymmodramer att kommentera.
KlaraSofia
2007-09-14
Leave her to heaven visar en svartsjuk människas psykologi på ett, visserligen skruvat men ändå, mycket trovärdigt sätt. Håller med om att rättegången på slutet är supertöntig. Detta och alla andra övertydligheter gör att fyran uteblir. Med en sådan suggestiv handling hade filmen vunnit på att antyda lite mer och uttala lite mindre.