3.1

Min bäste vän

Vid en middagsbjudning ingår den arrogante antikhandlaren François ett vad med sin kvinnliga affärspartner. Om han inom tio dagar kan bevisa att han har en enda nära vän ska han få en värdefull vas som deras firma just införskaffat. Problemet är förstås att han inte har några vänner.

Originaltitel Mon meilleur ami
Alternativ titel My Best Friend
Regissör Patrice Leconte
Manus Olivier Dazat, Patrice Leconte, Jérôme Tonnerre
Genre 2000-tal, Komedi
Skådespelare Daniel Auteuil, Dany Boon, Julie Gayet, Julie Durand, Jacques Mathou, Marie Pillet, Élisabeth Bourgine, Henri Garcin, Jacques Spiesser, Philippe du Janerand, Fabienne Chaudat

Kajanus
2011-10-15
Den franska filmens Grand homme de tête, Daniel Auteuil, är ett säkert kort som den framgångsrika (inom sitt yrke) antikhandlaren vars privatliv är en mindre pärs. Han går med på att inom tio dagar visa upp en bästa vän för sina arbetskollegor. Lotten faller på taxichauffören (spelad av den genialiske Dany Boon) som trots sin utåtriktade persona likväl saknar vänner som privatliv. Min Bäste Vän är en trevlig upplevelse som, på klassiskt franskt manér, berättar en historia med både dramatik från hjärtat och med en humor som får mig att le och må bra. Det ena problemet är att den drar ut lite på berättelsen trots sin ringa tid och skadar helhetsupplägget. Men annars får den mina varma rekommendationer.
carnevil
2010-02-10
Skaplig, men helt klart mer drama än komedi.
deneb
2010-01-09
Rar och härligt sedelärande utan att vara amerikanskt moralkakig.
JohanHelenius
2009-12-22
Inga höga ambitioner, men trots det väldigt bra och intelligent film. Stark trea.
Pärlemor
2009-05-28
"Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt."/Antoine de Saint-Exupéry Förvisso! Vackert foto, bra skådespelare, och Dany Boon blev en ny favorit hos mig.
inter_gritty
2008-11-07
Lite lagom småtrevlig sådär. Egentligen gillar jag inte Auteuil men han bär upp just den här rollen bra, att han är så torr, stel och gravallvarlig förstärker humorn. Ojämn.
Förenäs
2008-11-03
Manuset är inte världsklass och det bir lätt fånigt på sina ställen men ändå underhållande med sina poänger.
robe_karlsson
2008-08-01
Rolig i början, och ett platt fall mot slutet. Vissa scener lockade trots allt till gapskratt.
Suverän
2008-07-12
Det blir en svag 2:a till den här franska filmen (som räddas av sin franska charm. Hade den varit från Hollywood hade betyget varit lägre). Det är äckligt, romantiserande och osympatiskt om den ohyggliga sociala hetsen som råder utanför. Ett riktigt idiotmanus. Då och då lyser dock en fransk charm igenom vilket bidrar till mitt ganska snälla betyg.
dr.kristina
2008-07-03
Fransk, lite tragisk film. Helt ok, men inte så berörande. Jag väntade mig mer,