3.4

Min bror är enda barnet

Accio är den lättretlige, explosive bråkstaken, föräldrarnas sorgebarn som tar varje tillfälle till kamp. Hans bror Manrico är den karismatiske unge mannen som älskas av alla, men under den välputsade ytan är han precis lika farlig som Accio. I en liten italiensk by under 1960- och 70-talen utspelas dessa passionerade bröders äventyr. De strider hårt om politiken men viktigast av allt, om samma kvinna. 15 år av Italiens historia passerar under det att bröderna trots sina olikheter finner att de egentligen är mycket lika.

Originaltitel Mio fratello è figlio unico
Alternativ titel My Brother Is an Only Child
Regissör Daniele Luchetti
Manus Daniele Luchetti, Sandro Petraglia, Stefano Rulli, Antonio Pennacchi
Genre 2000-tal, Komedi, Kriminalare, Drama
Skådespelare Elio Germano, Riccardo Scamarcio, Alba Rohrwacher, Massimo Popolizio, Luca Zingaretti, Anna Bonaiuto, Angela Finocchiaro, Diane Fleri

Skapad 2008-05-08 av crawler
”Min bror är enda barnet” börjar i mitten på 60-talet i södra Italien, där Accio (Elio Germano) och hans bror Manrico (Riccardo Scarmacio) bor med sina föräldrar och syster. Manrico, som är ...   Läs mer »

Ghostface
2016-11-27
Det är syskonrelationen som dominerar filmens existens och då den tänder till så tänder filmen till.
goeran
2016-10-27
En meningslös skräpfilm; nästan två bortkastade timmar.
tpb
2012-04-13
Hade då huvudrollsinnehavarna varit något karismatiska hade nog filmen blivit intressant. Svag trea.
Nonoshe
2012-02-03
Svag för italienskt!
choklatchip
2011-11-05
En fin film om att hitta sig själv och sin egen väg, att passa in och sticka ut. Bra skådespeleri som visar på vilsenhet och kärlek och hat till familjen.
Hengman
2010-01-22
Två fula spaggar som har olika åsikter och slåss, ja det var ju kul.
Miss_Blue
2009-04-02
Lite småseg, men ordinär och vacker. Sista halvtimman var ren njutning. Och jag älskar filmer där de talar något annat språk än svenska eller engelska!
Valarn
2008-11-01
En BRA film. Mycket sevärd
acrylamid
2008-10-02
En rätt allvarlig film som visar det på ett glädjande vis, men skrattar till och ler. Jag gillade den, den hade sina stunder.
yakolev
2008-09-27
Spretig film som inte levererar något nytt. Hur många filmer i denna anda har det egentligen gjorts i Italien?