3.4

Min farbror från Amerika

Biologen Henri Laborit demonstrerar hur beteendeteorier om överlevnad och social utveckling hos djur även kan överföras till människor. Han gör det genom att referera till tre människors liv. Jean, en ambitiös författare och politiker, Janine, en lovande skådespelerska och René, en pojke från landet som blir chef för en textilfabrik. Alla tre hamnar i skrämmande och livsavgörande situationer, som biologen Henri menar bevisar hans teorier.

Originaltitel Mon oncle d'Amérique
Alternativ titel Les Somnambules, My American Uncle
Regissör Alain Resnais
Manus Henri Laborit, Jean Gruault
Genre Drama, Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare Gérard Depardieu, Marie Dubois, Nelly Borgeaud, Nicole Garcia, Roger Pierre, Henri Laborit

#54
2015-08-13
Hyfsat intressanta teorier paketerade i fina små berättelser.
nopasaran
2014-04-22
Jaha, inte min typ av film. Tråkig och kändes "typisk" för sin tid ... men inte idag ... men jag är väl inte på humör för denna typ av experiment. Alldeles för "ambitiös" för min smak ...
LillaBlåaMus
2011-09-04
Alldeles för mycket och snabbt prat på franskt manér inledningsvis (bilderna verkade intressanta, men jag hann inte se...). Men sen så.
emmabo
2011-07-26
Kanske något åldrad, så här 30 år i efterhand..? Hur som helst intressant, och jag känner - liksom med många av Resnais' filmer - att jag skulle behöva se den minst ett par gånger till för att ta in allt.
SHAAWW
2010-07-08
Det här var riktigt bra och gripande vad jag kom ihåg.. Såg den runt slutet av 90-talet någon gång.. Måste se om den!! Rekommenderas!
LaszloKovacs
2009-10-23
Påminner om Hasse & Tages "Ägget är löst" i civilisationskritiken. För en gångs skull föredrar jag den svenska före den franska varianten. Jag och Resnais kommer inte riktigt överens men visst är det en övertygande trea!
DanielMott
2008-07-27
Välgjord, bitvis något långdragen film som landar med fötterna nere på en fyra.
Bomkia
2007-12-25
Väl berättad historia med lysande skådespeleri. Det som sänker betyget till en gräns är allt vetenskapligt babbel, vilket oftast blir tröttsamt. 4-
karnov
2007-10-07
Så underbart pseudointellektuell! Perfekt!
emilstjernholm
2006-06-02
Småfinurlig klippning där Resnais varvar in små filmsnuttar från äldre filmer för att beskriva karaktärernas känslotillstånd och liknande. Utöver det är jag en smula besviken, intressant experiment men en rätt slätstruken film som inte engagerar mig.