3.4

Min fru har en fästman

Romantisk komedi. De äkta makarna Lucy och Jerry betvivlar varandras trohet. De tar ut skilsmässa och börjar träffa nya bekanskaper. På något sätt tycks de ständigt förstöra för varandras kommande lycka. Kanske fungerar de bäst tillsammans trots allt...

Originaltitel The Awful Truth
Regissör Leo McCarey
Manus Viña Delmar, Arthur Richman, Sidney Buchman
Genre Romantik, Komedi, 30-tal
Skådespelare Irene Dunne, Cary Grant, Ralph Bellamy, Alexander D'Arcy, Molly Lamont, Cecil Cunningham, Esther Dale, Joyce Compton, Robert Allen, Robert Warwick, Mary Forbes

hsimpson
2020-02-02
Riktigt underhållande och mysig (bortsett från ett svagare tjugominutersparti någon timme in i filmen). Skådespelarna och kemin dem emellan är lysande, och dörrscenen med katten fick mig att skratta högt. Stabil fyra, måste se mer av McCarey!
hsimpson
2020-02-02
Astrojacob
2016-10-06
Startpunkten för screwball var en mysfaktor. Skön Fyra.
F-M-J
2015-09-10
Härlig film som lyckas med det en komedi i huvudsak skall lyckas med: att få mig att skratta. Känns som en föregångare till en genre som senare skulle klämma ut ett otaligt antal alster som påminner om "The Awful Truth" eller iallafall bjuder på liknande ambitioner. Grant och Dunne har ett bra samspel dessutom.
mattarello
2015-01-09
Börjar föga övertygande: jag tänkte under den första kvarten "oh nej, ännu en glassig klassisk hollywood-komedi där huvudrollsinnehavarna har könskrig". En glad överraskning blev det dock när filmen började bli rejält rolig och det började gnistra om Grant och Dunne. Bellamy ska också nämnas; han är riktigt rolig som "bonnig" riking från Oklahoma, underbar kontrast till societetsdamen Dunne.
2015-01-06
Dunne och Grant är fantastiska men det mest glädjande är att kemin mellan dem är helt underbar. På de sätt de agerar mot varandra i denna sköna screwballkomedi till film är väldigt njutbart. De bjuder väldigt mycket på sig själva och visar att de kan byte mellan komedi och drama på ett väldigt snabbt och skickligt sätt. Leo McCarey i registolen sköter dessutom inte bara sitt jobb utan imponerar genom att lyckas få denna film att hela tiden ha ett härligt flyt, tempo och engagemang.
ilBrutto
2011-08-08
Dialogen lär vara mer eller mindre improviserad, vilket gör den ännu roligare.
Rune2000
2010-01-21
En ganska standard Hollywood-bagatell som förde mina tankar till Hitchcock's underskattade komedi "Mr. & Mrs. Smith". Egentligen är denna film värt en 3:a men eftersom den gjordes innan hela genren började spåra ut på 40-talet med Preston Sturges och George Cukors komedier får det bli en svag 4:a.
TobiasRydén
2009-09-30
Stark trea. Rolig och underhållande. En aning torftig i början, men den tar sej och vissa scener är klockrena - t.ex. plommonstopsgrejen. Tyvärr blir Dunnes karaktär så odräglig en stund på slutet att man inte känner nån sympati för henne, liksom inte förstår hur Grants karaktär kan göra det.
thefox
2009-09-29
Så jävla fantastiskt bra! Trodde aldrig att en film från 30-talet kunde få mig att känna mig så genuint glad och lycklig. Tyvärr ger hjärnan den en fyra.