2.8

Min kusin Vinny

Två killar blir arresterade för ett mord som de inte begått. De ringer då sin kusin Vinny. En oerfaren advokat men med en väldigt stor röst. Till en början funkar ingenting för honom men efter en stund så blir han varm i kläderna och börjar få fart på försvaret.

Originaltitel My Cousin Vinny
Regissör Jonathan Lynn
Manus Dale Launer
Genre Komedi, 90-tal
Skådespelare Joe Pesci, Marisa Tomei, Ralph Macchio, Mitchell Whitfield, Fred Gwynne, Lane Smith, Bruce McGill, Maury Chaykin, James Rebhorn, Austin Pendleton, Paulene Myers, Raynor Scheine

Kaneltompa
2016-11-03
Som liten såg jag filmen flera gånger och tyckte jättemycket om den. Nu många år senare håller den inte riktigt. Börjar bra, men blir sen lite seg. Själva rättegången är lite bättre. Men överlag är den inte direkt så rolig.
2016-10-20
Bra, rolig och underhållande film med skön humor och bra skådespelare. En av de bättre filmerna Ralph Macchio medverkat i.
Redfield4ever
2016-06-20
Joe Pesci och Marisa Tomei alltså... jag vill fan se en uppföljare på den här filmen nu!
Muskelkungen
2016-01-03
SVAG trea. Bedagad. Tiosekundersskämt dras ut till en-två minuter. Känns fel att man gäspar när det är tänkt att man skall skratta.
Olof_Gronlund
2015-12-20
Jag kan tänka mig att man gillar filmen mer om man är uppväxt med den, men det har kommit bättre filmer med liknande tema och upplägg på senare tid tyvärr. Lite löjligt att det ens ska gå till rättegång, men men, sånt man får ta. Den var underhållande faktiskt och lite småkul, men man satt inte och flabbade högt ensam precis. Spänningen var där, men lite för förutsägbar och tramsig humor. En 3a får den, lite mer mot plusset av mig. En film man kan ha på i bakgrunden en fredag eller lördag när det inte går något speciellt på tv.
2015-10-20
Riktigt kul och charmig! Inget mästerverk direkt men riktigt kul och bra!
2015-07-10
En modern klassiker inom komedigenren. Rolig och gjord med hjärtat. Den här sortens komedier görs inte längre, nu ska allt mest handla om sex och bajshumor.
koldowsky
2015-01-31
Fantastiskt soundtrack!
GinNTonic
2015-01-25
Börjar tveksamt men avslutar på topp. Precis som Vinny själv!
2014-11-17
En komedi som tåls att se på om och om igen. Joe Pesci och Marissa Tomei har sällan varit bättre. Pesci gör visserligen ruggiga prestationer i ett par maffiafilmer men här kommer hans komiska tajming till sin rätt. Att vackra Marissa Tomei spelar ut sitt livs roll är förstås en riktig förhöjare. Många minnesvärda scener i en film som håller länge. 5-