3.3

Min man - eller din?

Tre kvinnor får ett gemensamt brev från stadens flirtigaste kvinna som berättar att hon just rymt med mannen till en av dem, utan att berätta vilken. Ingen av kvinnorna kan ta reda på om just hon är den drabbade eftersom de befinner sig på en båtutflykt, och måste hålla masken.

Originaltitel A Letter To Three Wives
Regissör Joseph L Mankiewicz
Manus Vera Caspary, Joseph L Mankiewicz
Genre Drama, Komedi, Romantik, Mysterium, 40-tal
Skådespelare Jeanne Crain, Linda Darnell, Ann Sothern, Kirk Douglas, Paul Douglas, Barbara Lawrence, Jeffrey Lynn, Thelma Ritter
Filmnummer 19501

2018-06-02
Börjar ganska bra och intressant men relationerna och dynamiken är bara så jävla tråkig och tröttsam att jag helt tappar intresset.
2015-01-07
Filmens handling med sin mysteriekänsla fann jag filmen väldigt lockande. Att filmen dessutom regisserats genom att berätta handlingen ur de tre kvinnornas olika synvinklar och tillbakablickar är mycket sevärt. Skådespelarna gör dessutom riktigt bra ifrån sig. Tyvärr faller väl slutet inte helt på plats då hela idèn med Addie Ross skrivna brev till de tre fruarna inte känns helt nödvändig. Ändå har slutet något värdigt och väldigt fint i sig själv som gör att man inte blir besviken. 4-
Sznax
2014-03-07
Vasst manus och riktigt bra skådespelare i kombination med den väldigt originella storyn gör detta till en riktig pärla. Betyg 7.1
Tonti
2014-03-05
Fyndig konstruktion, bra skådisar och härlig blandning av temperament. Thelma Ritter och Kirk Douglas är riktigt härliga.

2011-09-04
Härlig film :)
Rune2000
2009-11-03
Filmens premiss lät spännande på papper men nu, efter att ha sett filmen, förstår jag inte riktigt poängen med att Addie Ross skulle skicka brevet till de tre kvinnorna. Det tillåter filmen att återberätta handlingen från tre synvinklar och skapa ett svagt mysterium/intrig, men inte mer än så. Skådespeleriet är det enda som, i min mening, gör denna film till en någorlunda ok upplevelse men inte mer.
MaraJade
2009-02-28
Paul Douglas och Linda Darnell gör filmen sevärd. De andra karaktärerna och deras förhållande är var inte lika intressanta att beskåda.
#54
2008-08-17
En smått löjlig ramberättelse, men karaktärerna göra hela filmen.
accatone
2008-01-14
Intelligent film med många bra insatser. Tyvärr binds den ihop av en ganska lam och osannolik historia.
seriost
2006-03-27
Jag brukar vanligtvis inte gilla Kirk Douglas, men här är han excellent.