3.5

Min middag med Andre

Manusförfattarna och skådespelarna Wallace Shawn och Andre Gregory träffas på en finare New York-krog och diskuterar stort och smått under måltidens gång.

Originaltitel My Dinner with Andre
Regissör Louis Malle
Manus Wallace Shawn, Andre Gregory
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Wallace Shawn, Andre Gregory

Tonti
2019-02-19
Vet vad den gör och gör det fantastiskt väl. Gillar verkligen när filmer begränsar sig själva och vet att utnyttja sina ramar på bästa sätt: På sätt och vis pjäsig men samtidigt skulle detta aldrig kunna vara just en pjäs, om publiken inte var så liten att den kunde sitta runt bordet förstås. Väldigt fin film.
Ful_fisk
2018-11-05
Rätt bra, men jag hade väntat mig lite mer. Älskar kammarspel, och det här är ju ett ganska definitivt sådant. Dialogen är dock inte så svindlande som i somliga filmer av inom samma kategori, och det känns en smula högtravande lite väl ofta. Men det funkar. Bra känsla, bra skådespeleri.
2017-03-31
Tog mig bara 6 år att gå från sugen till att faktiskt se. Oväntat bra dock och jag gillar verkligen hur det känns som två människor som filosoferar om livet och inte någonting som presenterar absoluta sanningar som det så lätt kan bli. Otroligt väldriven dialog som suger in mig från första början. Ett par svackor här och där kanske men känslan är verkligen "oj, redan slut" när det är slut. Mycket bra och intressant och får mig att tänka mycket på saker i mitt eget liv.
gjoob
2016-07-27
Älskar sånt här. Mottar tacksamt tips om liknande, helt dialogdrivna, filmer.
Manko
2016-04-08
Riktigt bra. Superb känsla av närvaro. Och för att vara en film byggd kring en enda konversation så är den förvånansvärt jämn och intressant hela vägen igenom.

2015-06-28
Senare delen av samtalet var intressantare än den första. Andre verkade dock ha ett stort ego, vilket störde mig.
braxl420
2013-01-13
Första timmen är rätt så seg och är mest en uppbyggnad med syfte att underbygga den intressanta diskussionen som uppstår i sista halvtimmen. Väldigt insiktsfullt ibland, väldigt pretentiöst och överblåst ibland, men allt som allt en tankesporrande film.
RaketPojken
2011-06-30
intressant och engagerande film tycker bättre om dom sista 56 minuterna när det blir mer som en diskussion och i första är det bara Andre berättar en historia
rytlejon
2010-09-13
med tanke på alla underbara kommentarer här blir jag ju tvungen att se denna film!
Taliah
2010-03-23
So. Much. Bullshit. Lösningen på allt: Internet! ^^ Gillade dock att de spelade Satie på slutet.