3.3

Min odödliga kärlek

En kort tid efter Ludwig van Beethovens död upptäcks ett gåtfullt brev riktat till en ung kvinna. Ludwigs vän och sekreterare beslutar sig för att ta reda på vem som är den hemliga adressaten.

Originaltitel Immortal Beloved
Regissör Bernard Rose
Manus Bernard Rose
Genre Drama, Romantik, 90-tal, Biografi
Skådespelare Gary Oldman, Jeroen Krabbe, Isabella Rossellini, Valeria Golino, Johanna ter Steege, Marco Hofschneider, Gerard Horan, Christopher Fulford

Engravadlax
2020-08-31
Oundvikligt att man jämför med andra kompositörfilmer, och det är ingen Amadeus, eller ens Tous les matins du monde.
Djason
2015-05-01
För den som älskar klassisk musik är ju säkert denna film fantastisk, men för en som inte är så där jätteintresserad blir denna film ganska ointressant.
Robkiller
2014-05-11
Beethovens liv och död... det här var rätt så tråkigt. Lite trevlig musik då och då får det här att hålla intresset uppe, men handlingen i sig är inte direkt intressant...
Taandborste
2014-01-24
Ganska bra, faktiskt!
Ghostface
2012-08-26
Trots den visuella storslagenheten, den bombastiska musiken och Gary Oldman så känns det aldrig särskilt intressant berättat. Mjäkigt regisserat i jämförelse med t ex storebror Amadeus.
KlaraSofia
2012-08-04
Medioker film. Odödlig musik av Mästaren.
Gigi1943
2012-03-08
Jag håller med er allihop som har kommenterat, men jag måste säga att jag är SUR på det som stod i TV-tidningen om filmen, att det skulle vara en MUSIKAL, visst kräks man, jag höll på att inte se den eftersom jag avskyr "musikaler", men detta var ju ett fantastiskt underbart DRAMA (borde kanske läsa mer om en film innan jag tänker dissa den). Som tur var satt jag framför tv:n och blev fången direkt och så älskar jag pianomusik (Chopin och Beethoven är mina favoriter). Och när filmen nu kommer igen om ett par dagar så skall jag banda den! Den får en stark fyra. Jag tycker också att slutet var lite taffligt, borde varit en cliffhanger - såna älskar jag!
larox
2011-09-12
Förtjusande vacker, strålande skådespel, fantastisk musik - naturligtvis, vad kan man mera önska. Intressant och gripande berättelse om den "odödliga kärleken". Det är alltid en framgångsrik metod att väva samman storyn med bra musik, det ger så mycket mer och i detta fall blir det än mer givande. Genom att leta runt efter rätt kvinna byggdes spänningen upp på ett förträffligt sätt. Men, han var tydligen inte särskilt sympatisk - Beethoven!
moltoallegro19
2011-07-25
Så vacker film. Lite för mycket hollywood över den (med tanke på ämnet) men ändå en suverän film. Oldman's porträttering av maestro Beethoven är övertygande och det faktum att han spelar själv i alla pianoscener är imponerande. Musiken var också väldigt väl vald och placerad.
Genstruktur
2010-04-22