3.5

Min onkel

Herr Hulots syster bor med sin familj i ett modernt helautomatiserat hus. Hennes man tycker att den omoderne herr Hulot har dåligt inflytande på deras lille son och skaffar därför herr Hulot ett arbete i sin fabrik.

Originaltitel Mon oncle
Regissör Jacques Tati
Manus Jean L'Hôte, Jacques Lagrange, Jacques Tati
Genre Komedi, 50-tal
Skådespelare Jacques Tati, Lucien Frégis, Jean-Pierre Zola, Adrienne Servantie, Jean Meyet, Betty Schneider

Skapad 2019-11-09 av Berglomi
Mon Oncle är min introduktion till Jacques Tatis filmer, och en rolig sådan. Det blir snabbt tydligt för mig att Tati tar efter Chaplin, både i slapstickshumorn och i hur han också speglar samhä...   Läs mer »

92axha10
2019-11-28
Jacques Tatis humor kanske är bortkastad på mig. Jag skrattade några gånger men blev aldrig riktigt engagerad. Absolut en charmig film om än ganska långrandig.
92axha10
2019-11-28
2017-04-02
Det visuella är en klar femma, inget snack där. Men här hade behövts mer tempo och mer Hulot. Vissa scener kring huset och fabriken är fantastiska och det är även där ljudbilden kommer till sin rätt, men lika fort återgår vi till det enformiga typiskt franska soundtracket som faktiskt kändes jobbigt efter 110 minuter. Av de jag hittills sett står sig Playtime bäst.
andybrando
2016-10-03
Tatis första färgfilm är ett mästerverk. En aldrig sinande ström av visuella skämt. Denna lättsamma, nästan dialoglösa komedi är en fullständigt underbar upplevelse.
Dele
2016-02-08
Trots några enstaka detaljer som inte har åldrats väl, så visar Tati med "Min Onkel" verkligen vilken mästerlig komiker han är. Framförallt imponerar det stilistiska, men det här är en också en själfull och charmig betraktelse full av karaktär och personlighet, samt mängder av komiska finesser. Till höjdpunkterna hör bjudningen i trädgården och Hulots arbetsinsats på slangfabriken.
andmoreagain
2016-01-01
Mycket bättre än Fest i Byn, sämre än Semestersabotören. Ska bli kul att se Playtime snart. Önskar att det hade vart lite mer tempo och kanske än mer skruvat. Det blir lite långt mellan de riktiga flabben och det underfundiga är lite väl...underfundigt.
2015-01-08
Det var inte mycket här som lyckades få mig engagerad. Detta var verkligen ett stort avtramp från de fina filmerna "Fest i Byn" och framförallt "Semestersabotören". Det blir aldrig riktigt roligt och Tatis karaktär Monsieur Hulot har en alldeles för anonym roll i denna film.
zonk
2014-05-14
trevlig men på tok för seg
daemil
2013-12-17
Fint filmad med ett öga för detaljer, men blir lite väl långdraget.
Taandborste
2013-10-01
Mycket lekfull och mysig, men lite lång.