2.9

Min pappa är ingenjör

I en dröm på julafton ser Natascha sig själv och sitt livs kärlek, Jèrèmie, som Maria och Josef anlända till Marseille där Jesus sedan föds. Natascha har förlorat viljan att leva och ligger tyst och apatisk till sängs hos sina föräldrar. Hon och Jèrèmie växte upp tillsammans och var oskiljaktiga. Båda blev läkare men när han åkte till Paris för att göra karriär stannade hon i Marseille och de gled isär. Nu återvänder Jèrèmie för att försöka förstå varför Natascha har blivit sjuk. Han nystar upp en härva av intolerans, fördomar, förräderi och krossade drömmar.

Originaltitel Mon père est ingénieur
Regissör Robert Guédiguian
Manus Robert Guédiguian, Jean-Louis Milesi
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darroussin, Gérard Meylan, Pascale Roberts, Jacques Boudet, Pierre Banderet, Patrick Bonnel, Mathilda Duthu

dr.kristina
2008-06-01
Fin film. Sagan och historien blandar sig in i dagens verklighet. Fördomar, intolerans, kärlek, livsval och lojalitet. Tycker helt enkel om filmen. Dessutom är Natashas apati en märklig "lösning" när livet blir för mycket. Spännande att se detta märkliga "spela död" fenomen skildras på film.
filmmalin
2006-11-04
Lika bra skpdespeleri som alltid och med samma sköna tempo som i Guédiguians andra filmer om Marseille.
emma2
2006-08-17
Lite svår att förstå men inte helt obegriplig. Sevärd absolut !