3.3

Min pappa Marianne

Efter att ha brutit upp med pojkvännen återvänder Hanna, 28, till Alingsås för ett vikariat på lokalnyheterna. När hennes älskade pappa, prästen med det stora skägget, avslöjar att han egentligen vill vara Marianne vänds Hannas värld upp och ner. Men för pappa Marianne finns ingen återvändo, hon måste äntligen få vara den hon är.

Originaltitel Min pappa Marianne
Alternativ titel My Father Mary Anne
Regissör Mårten Klingberg
Manus Cilla Jackert, Daniel Karlsson, Ida Kjellin
Genre Drama
Skådespelare Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt, Lena Endre, Kajsa Ernst, Vilhelm Blomgren, Natalie Minnevik, Nour El-Refai, Mikaela Knapp, Mårten Klingberg, Erik Lundin, Ralph Carlsson, Klas Wiljergård, Marie Delleskog, Oscar Töringe, Wilhelm Johansson, Johan Karlberg, Astrid Stang-Lund Sanne, Paula Sundberg

Suzolid
2020-03-10
Årtiondets bästa reklamfilm för Alingsås och Svenska kyrkan! Stiernstedts insats sänker helhetsintrycket och bidrar oerhört till att jag satt och skruvade mig i biostolen. I övrigt många exempel på välskriven och agerad karaktärsutveckling!
PeterTheW
2020-02-22
En mysig och välspelad film som kunnat sväva än högre om Lassgård fått mer utrymme.
miguelmetal
2020-02-17
Några scener som känns äkta och upplevs trovärdiga. Annars är det mest PK tramsigt och orealistiskt med klichéartade karaktärer som mindre bra svenska filmer är världsmästare på. Och då ska vi inte ens nämna det gulliga slutet med alla förlåtande och förstående småstadsbor och chefer. Om det här varit en dansk film med danska skådespelare hade vi fått sett en mer trovärdig historia. Synd det! Men som sagt några fina trovärdiga scener gör filmen sevärd. Tänker på scenerna mellan dottern och pappan och i viss mån mellan de äkta makarna. Kunde ha varit mer av den varan. Synd det!
miguelmetal
Robodan
2020-02-17
Mysig film med ett vackert budskap. Väldigt enkel och ibland lite svaga karaktärer, men också rolig och berörande