2.9

Min så kallade pappa

Gravida Malin har ingenstans att bo när hennes pojkvän Frank gör slut. Som sista utväg söker hon upp sin pappa Martin trots att de aldrig har träffats. Han visar sig vara är en arrogant och självupptagen skådespelare. Men innan Malin hinner berätta vem hon är drabbas Martin av en stroke.

Originaltitel Min så kallade pappa
Alternativ titel My So-Called Father
Regissör Ulf Malmros
Manus Ulf Malmros
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Michael Nyqvist, Martin Aliaga, Källa Bie, Johannes Brost, Sverrir Gudnason, Lotta Tejle, Jimmy Lindström, Kjell Wilhelmsen, Josefin Neldén, Vera Vitali, Moa Silén, Henrik Dorsin, Tova Magnusson, Lea Heed, Gunilla Bergerham, Beatrice Evang

2018-02-14
Som sagt var, har väldig svårt för svenska filmer...
2017-10-18
päronanton
2017-08-31
Fantastisk film! Mycket stark film! Michael och Vera är lysande i sina roller, en film som berör!
vonadel
2017-07-27
Kändes som läge att se denna nu efter Nyqvists tragiska bortgång. Tycker han var en av Sveriges bästa manliga skådisar. Men faktum är att Vitali överglänser honom i denna. Det är framför allt p g a skådespeleriet som jag ger så pass högt betyg. 7/10
Nalland
2016-11-13
Förälder åt sin förälder. Går inte att bortse från vikten att föräras "rätt" förälder. Fint utformad i berättandet och dess berättande och inslag av feel good trots uppgivenhet. De moraliska pekpinnarna går dock att vara utan. Hade gnutta svärta, villket sorten relation av frånvarande förälder kan tillgodogöra, hade filmen varit ännu bättre. Värt nämna Nyqvist som stort barn, får visa en ovanligt humoristisk sida, guldpeng på scenen bockandes vid persiennerna.
Fiskjävel
2016-10-31
Vet inte vad jag ska tycka om filmen egentligen. Tycker den är snäppet vassare än de flesta andra svenska filmer på grund av dess unika stil. Karaktärernas agerar märkligt och storyn i sig är märklig. Frågan är bara vad filmens egentliga syfte och budskap är? 3+.
Andravåningen
2016-10-23
Sture Stenhögs kommentar skriver jag helt under på. Verkligen typiskt överdrivna Malmrosiga karaktärer! De funkar bättre när stämningen är mer drömsk och mindre realistisk, som i Rapport till himlen och Silvermannen. Som filmen var, gynnades den ändå av det raka och övertydliga budskapet. På plussidan ligger också förlossningsscenen som de gjorde ett bra jobb med.
StureStenhög
2016-02-08
Det är som vanligt med svensk film, jag kan inte påstå att det här är speciellt bra, men det var ändå ganska trevligt att se på. Allt är målat med en oerhört bred pensel, vilket kanske bäst illustreras av Sverrir Gudnasons karaktär. Samtidigt fungerar filmen helt okej så länge den fokuserar på relationen mellan Vitalis och Nyqvists karaktärer, det är allt runtomkring som till största delen är bedrövligt. Betygstvåan känns lika övertydlig som filmen
mammene
2016-02-06
På något vis vill jag gilla svensk film mer än jag egentligen gör, det är igenkännandet, miljöerna och välkända skådespelare som gör att man kanske känner sig mer hemma i svensk film, man boar in sig. Därför sänks kraven lite, jag tyckte det här är rätt bra, lite otydligt ibland, men med konflikter som kanske är lite förstorade men inte ovanliga tror jag. Vera Vitali spelar mycket bra, för övrigt är det ingen förskönande bild av skådespelare och kanske sjukvården och män.
sawa
2016-01-08
Lite småkrystat här och där (och ordentligt i en scen mot slutet)