3.2

Min sköna tvättomat

En ung pakistanier får ta över en tvättomat i södra London som han driver tillsammans med sin engelske pojkvän.

Originaltitel My Beautiful Laundrette
Regissör Stephen Frears
Manus Hanif Kureishi
Genre Drama, Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Richard Graham, Saeed Jaffrey, Shirley Anne Field, Roshan Seth, Gordon Warnecke, Derrick Branche, Rita Wolf, Souad Faress

Dele
2018-06-28
Varmt och småcharmigt.
lucius
2018-05-17
Inget vidare skådespeleri (möjligen osäker regi från en debuterande Frears) och en uselt anpassad film-musik som hela tiden sänker stämningen. Går väl att se igenom med en eller ett par gäspningar
Hypostas
2016-02-07
Kul att se den film som innebar ett genombrott för Stephen Frears och Daniel Day-Lewis. Skådespeleriet är i övrigt inte så mycket att hänga i julgranen direkt, men filmen har en oemotståndlig åttiotalscharm och jag tvekar inte att rekommendera den här filmen till alla som (i likhet med mig) avgudar DDL. Om du väljer Criterions DVD så får du anamorfisk widescreen, vilket inte fanns på den nordiska DVD som jag hittade på bibblan.
Tonti
2015-10-04
Märklig åttitalskänsla men ganska fint ändå trots att det hela tiden är något off med det hela. Men det gillar jag på nåt vis.
bananton
2014-09-20
Charmig!
Ful_fisk
2013-11-19
Nja… Stephen Frears försöker gott i sin regidebut att skildra en pakistansk släkt i Thatchers England och stundtals lyckas han. Men del håller inte riktigt, ibland känns det som att scener klippts bort och man får inte alltid grepp om karaktärerna. Kul dock att se en väldigt ung Daniel Day-Lewis.
GinNTonic
2013-08-17
Den har sina stunder, och är ett ganska intressant tidsdokument. Men skådisinsatserna är bleka, bäst av alla är D-Day Lewis. Inte ens han kan dock göra något bra av den stela dialogen. Rätt tråkig film, men man kände att den ville mer än den levererade.
okidoki
2013-08-16
Sevärd för den karismatiske Day-Lewis.
mammene
2013-08-15
Det kändes som om man inte riktigt kunde bestämma sig om det var komedi eller allvar, det kändes mest som en komedi. Allt var lite väl förenklat, så mycket romantik var det inte, då handlade det mer om makt Men tvåan är rätt stark, för den hade sina ljusa stunder.
origC-J
2013-08-14
Det märks tydligt att det är en tidig film, både för Frears och Day Lewis. Man vill så mycket, och den tar upp så många intressanta saker, men filmen lyckas aldrig riktigt lyfta dem. Filmen som helhet känns inte helt färdig; man vilar inte tillräckligt länge i scenerna och utforskar inte alla teman tillräckligt. Tyvärr, för ansatsen är god.