Min sommar i Provence

I gränslandet mellan barndom och tonår åker Marcel med sin mamma, pappa, sina syskon och mostrar och morbröder från stadslivet i Marseille ut till sommarhuset på landsbygden i Provence. Tillsammans med vännen Lili, en bondpojke från granngården, vandrar han över de lavendeldoftande kullarna, undersöker grottor och jagar småvilt. En dag under sina strövtåg stöter de två pojkarna på den mystiska flickan Isabelle. Marcels öde är beseglat. Tillsammans upplever Marcel, Lili och Isabelle en underbar sommar.

Originaltitel Le temps des secrets
Regissör Christophe Barratier
Manus Christophe Barratier, Laurent Turner
Genre Drama, Familjefilm, 2020-talet
Skådespelare Léo Campion, Guillaume de Tonquédec, Mélanie Doutey, François-Xavier Demaison, Anne Charrier, Baptiste Négrel, Lucie Loste Berset, Hervé Briaux, Octave Charrier

2022-08-10
En småtrevlig och harmlös barndomsskildring som ger en inbjudande bild av det tidiga 1900-talets franska somrar. Den drar lite mycket åt det barnsliga ibland, och allt är ganska ytligt skildrat, men den utger sig inte för att vara något annat än vad den är heller, och den fångar ändå mycket av barndomens logik. En trea av det lite svagare slaget