2.7

Min store tjocke far

Det är år 1959. En Volvo PV 444 färdas genom det fagra landskapet. I bilens baksäte befinner sig elvaårige Osvald. I framsätet sitter föräldrarna med vilka han ska tillbringa sommarlovet. Pappan är en alkoholiserad drömmare som fastnar i sin livslögn.

Originaltitel Min store tjocke far
Regissör Kjell-Åke Andersson
Manus Kjell-Åke Andersson, Magnus Nilsson
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Rolf Lassgård, Krister Henriksson, Ann Petrén, Nick Börjlind, Gunilla Röör, Tomas Norström, Tomas von Brömssen, Halvar Björk, Leif Andrée, Bertil Norström, Yvonne Schaloske, Lena Strömdahl

larsen1976
2019-04-20
Nä...
2017-10-11
Jobbig och pretentiös smörja
Haenskii
2017-10-07
Otroligt tråkig och intetsägande. Manuset är helt knas, skådespelarna ger inget vidare intryck och det enda jag tänker på under filmen är när den ska ta slut. Såg fram emot denna men tyvärr är den en stor besvikelse.
2017-09-18
Vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här filmen. Jag har tittat på den ett par gånger och ändå blir filmen anonym för mig och jag har svårt att få en uppfattning..
Pingstpastorn
2017-02-08
Den här filmen hade jag på VHS en gång i tiden och under 90-talet gick den på högvarv. Det var faktiskt en av mina favoritfilmer på den tiden. I vuxen ålder lyckades jag hitta ett billigt exemplar av filmen på DVD och bestämde mig för att se om en av mina gamla favoriter och återuppleva gamla minnen. Men jag blev faktiskt ganska besviken för filmen är faktiskt inte ens i närheten så bra som jag mindes att den var. Ett par scener är ganska roliga men som helhet är filmen ett riktigt sömnpiller; den är bara oerhört seg och tråkig och mycket till handling är det inte heller.
2016-10-04
Det här var en av favoritfilmerna när man var grabb och det är betyget från den tiden jag ger filmen nu. Den står sig tyvärr inte lika bra idag som när det begav sig. Dock gör skådespelarna, särskilt Lassgård, ett bra jobb och traktor-scenen är faktiskt fortfarande rolig.
2015-06-17
Scenen avbildad på omslaget får sägas vara det enda sevärda i den här trista filmen. Hade högre förväntningar minst sagt, eller så förstod jag inte sensmoralen?
Jonel
2014-11-17
Orkade inte ens se klart på hela. Ush, vilken tråkig och långdragen film.
Albion
2012-10-28
Hamnar i det så gott som överfulla facket för tungsint svensk film med stor risk för ångestframkallande känslor. Tydligen en specialbeställd produktion från industrin för ångestdämpande läkemedel och såvitt jag förstår blev det ett rejält uppsving för dessa läkemedel strax efter att filmen haft premiär. Betyget blir en 2;a
våldsamt_våld
2012-10-15