3.7

Min vän Balthazar

Balthazar är en åsna som blir slagen och illa behandlad. Vi få se livet i en liten fransk by genom hans ögon.

Originaltitel Au hasard Balthazar
Regissör Robert Bresson
Manus Robert Bresson
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Anne Wiazemsky, François Lafarge, Nathalie Joyaut, Philippe Asselin, Walter Green, Jean-Claude Guilbert, Pierre Klossowski, François Sullerot, Marie-Claire Fremont, Jean Rémignard

Skapad 2019-11-10 av wernblom88
Robert Bressons Au Hasard Balthazar är en i flera avsenden bortglömd pärla. Trots det tycks den med tiden få ett allt större erkännande och syns ibland på listor över de bästa filmer som gjor...   Läs mer »

2021-04-09
Det här var verkligen hur tråkigt som helst, ingen karaktär kommer till liv och allting är monotont och saknar trovärdighet. Jag hade ändå lite förhoppningar på det här då Bresson har visat med En dödsdömd har rymt att han kan fånga mig. Perspektivet och storyn som sådan hade verkligen kunnat vara intressant, men det är den inte. Nästan bara tråkig.
Engravadlax
2018-09-22
Kan tänka mig att filmen möjligen gick att se 1966, men till och med jämfört med annan film utkommen de åren så är det inte speciellt bra, och jämfört med film idag är den i de flesta avseenden riktigt usel.
Ful_fisk
2018-09-20
Blir inte riktigt helsåld på Bresson, men den här filmen funkar hyggligt. De flesta karaktärer är ju mest bara avskyvärda och jag kan inte för mitt liv begripa varför tjejen stannar kvar i byn bland alla hemska människor omkring henne när hon redan i början får chansen att fly tillsammans med den snälla killen. Men det är snyggt med berättandet genom åsnans ögon, och åsnan i sig fungerar jävligt bra i sin huvudroll! Blev dock inte alls lika berörd av filmen som det nog var tänkt, tror Bresson krånglade till det lite för mycket för filmens bästa.
hsimpson
2017-06-10
FEM i snitt!? Allvarligt!? Nej, berättelsens struktur faller mig inte alls i smaken. Skådespeleri är inte heller någonting att hänga i granen. Musiken är fin, som vissa har skrivit. Men den skrev Schubert, så den tänker jag inte ge Bresson kredd för.
stefanp
2017-02-28
Sokrates formulerade det väl: om en åsna sparkar på dig – sparka inte tillbaka!
Hypostas
2016-03-13
Bitvis är det här fullständigt briljant och filmen berörde mig starkt, men den har tyvärr också vissa brister. Det största problemet är att berättartekniken brister när Bresson gör berättelsen alltför spretig, fragmentarisk och i vissa fall onödigt luddig, med sidospår som inte förklaras ordentligt. Musiken och kinematografin är fantastisk, och åsnan är verkligen älskvärd.
pufred
2015-09-05
Fragmentariskt berättad, ytterst menlösa zombie-skådisar som rabblar sina repliker entonigt. Religiös allegori i symbolspråk el Dostojevskis "Idioten" med en åsna? Marie som parallell till Balthazar köper jag inte riktigt, då hon gör massa korkade val, så har inte Balthazar något val. Jag är inte överdrivet förtjust i Bressons regi, varken skådespelarmässigt eller narrativt el.pacing/klippning. Skulle vara ljud då? Premissen med en åsna som fokus till sina ägares olika sociala interaktioner är intressant (om det hade varit någon interaktion att tala om då) . Sevärd för idén och åsnan och vissa scener
mattarello
2015-03-20
Originell film som tar sig från mitten och framåt. Cirkusscenen fick mitt hjärta att brista, stackars Balthazar!
precineadd
2014-08-28
årets första stora filmbesvikelse för min del, alla kategorier. har sett majoriteten av bressons filmer men den här är bland de sämre - där han förut varit stringent i varje scen missar han här en massa potential, gör storyn obegripligt murkig och svår att följa och struntar blankt i åsnan alla jämt tjatat om att denna film tydligen ska handla om. inte är de mänskliga karaktärerna roliga heller, de spelar över (sällsynt hos bresson) när de inte bara är irriterande. finns mängder av motsättningar i filmen jag skulle kunna slösa tangentknatter på men jag tänker icke göra det. kort sammanfattning: inte nog med åsna
triakel
2014-06-27
Visst verkar Balthazar vara en tydlig Jesussymbol, men jag upplevde ändå att Bresson ger åskådaren utrymme att tolka världen han visar upp på fler sätt än bara ur en religiös/spirituell synvinkel. Det här är definitivt en film jag kommer grubbla på ett tag.