2.1

Min vän Oscar

Utlandssvensken Hans är förlovad med den vackra och ambitiösa Gabriella, som arbetar i Paris. En kväll räddar han en svensk ur knipan och i gengäld får han en vinstlott. Vinsten visar vara sig en levande säl.

Originaltitel Min vän Oscar
Regissör Pierre Billon, Åke Moberg
Manus Pierre Billon, Charles Richter, Marc-Gilbert Sauvajon
Genre Komedi, 50-tal
Skådespelare Åke Söderblom, Olof Winnerstrand, Margareta Fahlén

Memmem
2017-06-20
Medelmåttig komedi om ett sjölejon! År 1951 gavs den framgångsrika romanen "Mon phoque et moi" av fransmannen Charles de Richter ut. Titeln betyder "Min säl och jag". Ett franskt och ett svenskt filmbolag, Terrafilm, spelade in romanen med i stort sett samma spelplatser och studio. Därför utspelar sig denna svenska film i Paris. En svensk tjänsteman i Paris, Hans, får ett godskvitto som visar sig vara en bur med ett sjölejon. Han tar hem sälen till sig och problemen hopar sig. Ganska bra spelat av den skicklige komediören Åke Söderblom, som dock här saknar en skicklig motspelare, som Thor Modéen. En del av dialogen är på franska. Bilder från Hans parisiska bostad, hans kontor, gatumiljöer, men inga kända byggnader i Paris. Talrika bilder på sjölejonet. Sammantaget är manuset inte tillräckligt bra för att skapa en riktigt underhållande film, det räcker inte med en säl. Betyg: 2+
2012-03-14
Såg om den och den är INTE bra, varför, varför? är de i Frankrike? Som jag sagt tidigare: Djur i filmer ska vara animerade!!
Virrpanna
2012-03-13
Så söt Oscar var.
2009-10-08
Lite som den där filmen med Clintan och en apa fast den här är mycket bättre.
kennert
2009-08-09
Inte så dålig som jag trodde.
FabianBom
2008-04-15
inspelad i frankrike och svenska filmkulliser. smårolig film med Åke Söderblom
TobiasRydén
2008-01-12
Kul, Åke Söderblom är alltid sevärd.
gåshud
2007-03-23
haha, den här filmen var med i rappakalja minns jag! döm om min brors förvåning när han faktiskt hade sett den.
sunnhed
2004-06-14
vill ni se Oscar mörsa? SÄG MÖRSA!
solmannen
2004-06-11
hyfsat tråkig och patetisk tyckte jag, men något, jag vet inte vad, gör så at den inte får en etta.