3.7

Min vänstra fot

Handlar om en pojke som föds med en CP-skada. Trots sin funktionsnedsättning och med mycket uppmuntran blir han en av Irlands mest framstående artister.

Originaltitel My Left Foot: The Story of Christy Brown
Regissör Jim Sheridan
Manus Jim Sheridan, Shane Connaughton
Genre Drama, 80-tal, Biografi
Skådespelare Daniel Day-Lewis, Fiona Shaw, Brenda Fricker, Ray McAnally, Cyril Cusack, Phelim Drew, Ruth McCabe, Hugh O'Conor

RustyFilm
2016-12-07
Gripande och intressant film om den svårt handikappade Christy Browns livsöde. Det är ett mycket välspelat verklighets-baserat drama med många bra skådespelarinsatser, Daniel Day-Lewis (som vuxen Christy) måste nämnas, fantastiskt bra.
2016-08-13
Riktigt bra! Daniel Day-Lewis gör sin bästa roll i denna film!
Merwinna
2016-01-13
Intressant och finstämd, men inte översentimental, biografi. Tidsandan i arbetarfamiljen på 40-50-talet är mycket välfångad. Det är även allmänmänskligt; t.ex. tänker jag att säkerligen många människor, som inte är ett dugg handikappade, känner igen sig i huvudpersonens problem med att förälska sig i personer av det motsatta könet, som inte kan tänka sig honom som en kärlekspartner.
2014-11-23
Detta skulle man lätt tro skulle vara en vanlig snyftare men denna film är såklart gripande men med en bra blandning humor, värme och framförallt skärpa. Detta märks hos skådespelarna och Daniel Day-Lewis i huvudrollen är magnifik och fick välförtjänt en Oscar. Det händer inte mycket men man fascineras så totalt av de fantastiska skådespelarna. 3+
#54
2014-01-14
Daniel Day-Lewis gör en fantastisk insats som Christy Brown.
Ful_fisk
2013-07-31
Bra och välgjord filmatisering av Christy Browns självbiografi med koncentration på värmen istället för snyftet och "vad duktig du är"-mentalitet. Daniel Day-Lewis övertygar som CP-skadad. Men det kunde man väl ge sig fan på att han skulle vara bra?
Taandborste
2013-07-19
Daniel Day-Lewis... han kan sina grejer han.

2013-05-12
Långfilmsdebuterande författaren/regissören Jim Sheridan och medförfattaren Shane Connaughton ryggar inte från att skildra den olycka och ilska som finns i Christys liv. Men deras fint avrundade tolkning av honom lämnar en med en överväldigande känsla av livets mirakel och denne mans ande.
ziferN
2012-09-09
Fantastiskt bra, välgjord, välspelad, gripande och intressant. Storyn är minst sagt intressant och gripande men jag säger bara en sak.. Daniel Day-Lewis! För helvete vilken bra skådespelare han är och helt vansinnigt bra skådespelsprestation han gör i filmen, han gör sin roll så fruktansvärt trovärdig. En av världens bästa skådespelare helt enkelt och det bästa skådespelsmässigt som jag har sett på länge. En annan grej som jag älskade med filmen var att den berättade hans liv från när han var liten till scenen som man får se i början, är fruktansvärt svag för sådant! Filmen har ju sen massvis med scener som håller högsta klass och som visar DDLs äkta talang till fullo! Otroligt bra film med ett fint slut som fick mig att sitta helt fastklistrad framför tvn. Garanterad fyra och rekommenderas verkligen!
Engravadlax
2012-04-14