2.8

Mina sex fångar

Historien om en fängelsepsykolog och hans egna sätt att få kontakt med fångarna. Baserad på en sann historia.

Originaltitel My Six Convicts
Alternativ titel Sex farliga fångar
Regissör Hugo Fregonese
Manus Michael Blankfort, Donald Powell Wilson
Genre 50-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Millard Mitchell, Gilbert Roland, John Beal, Marshall Thompson, Alf Kjellin, Harry Morgan, Jay Adler, Regis Toomey, Fay Roope, Carleton Young, John Marley, Russ Conway, Charles Bronson

StureStenhög
2016-02-06
Inte helt tokigt, även om det finns mer potential här än vad den i slutändan får ut. Utan att ha riktig koll, så känns filmens rehabiliteringstänk modernt för sin tid, och det finns ansatser till att utforska psykologin bakom såväl de enskilda fångarna som gruppdynamiken i fängelset som helhet. Filmen tar avstamp där, men tappar tyvärr bort sig alltmer i andra halvan och hittar aldrig något riktigt fokus. Den verkar efterhand bli mer intresserad av att bara skapa lättsam underhållning av det här, vilket den lyckas hyfsat med, men intrycket blir spretigt. Kul i vilket fall som helst att få se Charles Bronson visa upp lite attityd i några scener, och bara att få lite inblick i 50-talets fängelsevärld är värt en del. Betyget blir en svag trea