Mio min Mio

Med en budget på 55 miljoner kronor är det här den mest påkostade filmatiseringen av en Astrid Lindgren-berättelse. Den berättar om Bosse och hans sökande efter sin far i det vackra fantasilandet i fjärran.

Originaltitel Mio, moj Mio
Alternativ titel Mio in the Land of Faraway
Regissör Vladimir Grammatikov
Manus William Aldridge
Genre Fantasy, Familjefilm, Drama, Äventyr, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Christian Bale, Christopher Lee, Timothy Bottoms, Sverre Anker Ousdal, Gunilla Nyroos, Nick Pickard, Susannah York, Igor Yasulovich, Linn Stokke, Stig Engström

karlmats
2018-05-23
Det verkar som att den dubbade versionen är den lättaste att få tag på vilket principiellt känns fel men också gör det lite lättare att acceptera att det var den jag såg. Nu gjorde det inte så mycket trots att dubben var kass för filmen var ingen höjdare ändå och istället fick jag skratta åt smeden som lät precis som Joakim von Anka från Duck Tales. Kul med en ung Christian Bale i en sån här brokig produktion men filmen är nog mer filmhistoriskt intressant än sevärd. En stabil 2a.
2017-10-11
Usch vilken dynga
2017-09-29
Aldrig i livet. Den här filmen är så fruktansvärt dålig, lika dålig som boken, urk!! Hatar sången "Mio min Mio" var tvungen att ta lugnade medicin sista gången jag hörde den!!!
2016-12-21
Hade antagligen mått bra av att fräschas upp i en ny version då den här känns rätt dammig. Att den sedan var dubbad gjorde inte saken bättre. Betyget hade möjligen varit högre om jag haft ett nostalgiskt skäl.
riddarkato
2016-12-08
Riddar Kato FTW! :)
karlstadtös
2016-08-27
Såg den som barn och då var den jättebra, såg om den idag och sänker betyget till en tvåa. Den här filmen skulle må bra av en ny version med bättre specialeffekter!
supermancover
2016-06-02
Svår att betygsätta. Storyn och boken är fantastiska, men filmen i sig är kass (och då såg jag den ändå på engelska.)
todape
2015-10-31
Mitt gamla betyg kvarstår för denna film. Det är absolut ingen av de bättre filmerna som bygger på en historia av Astrid Lindgren. Snarare tvärtom. 4/10
Halofreak92swe
2015-09-12
Aldrig sett den som barn. (Såg på engelska) Ganska kass, det är endast Bale och Lee som är bra skådespelare här även om de också är löjliga och förutsägbara. Men det är ju en barnfilm så.. Hade förmodligen stängt av skiten om jag sett den dubbad.
blaholtzen
2015-02-18
Tvåa på svenska, trea på engelska. inte direkt lik nog att vara jämförbar med de andra astrid lindgren filmerna, vilket innebär att den inte är i närheten lika charmig heller.