3.1

Miraklet

En engelsk sjuksköterska skickas till en landsbygdsby i Irland 1862, där hon får i uppdrag att observera en ung flicka som inte har ätit på flera månader.

Originaltitel The Wonder
Regissör Sebastián Lelio
Manus Sebastián Lelio, Alice Birch, Emma Donoghue (bok)
Genre Drama, Thriller, Mysterium
Skådespelare Florence Pugh, Tom Burke, Kíla Lord Cassidy, Niamh Algar, Elaine Cassidy, Toby Jones, Caolan Byrne, David Wilmot, Abigail Coburn, Darcey Campion, Juliette Hurley O'Dwyer, Carla Hurley O'Dwyer, Josie Walker, Dermot Crowley, Ciarán Hinds, Brían F. O'Byrne

StureStenhög
2022-11-24
Dystert irländskt 1800-tal. Jag gissar väl lite att det inte fanns något annat irländskt 1800-tal. Så man vet ju vad man får, och man har lyckats väldigt bra med att sätta rätt stämning och återskapa miljöerna. Man presenterar också ett mysterium som fångade mitt intresse och länge kändes det genuint osäkert vart de tänkte ta det. Mycket är det en film om religion förstås, dess destruktiva sida framför allt, men trots det framställs aldrig de religiösa karaktärerna som skurkar. Deras agerande är logiskt utifrån hur de ser på världen, och den sortens inblick tycker jag om när en film kan erbjuda. En film som gör intryck
mammene
2022-11-25
Det kändes som att komma in i Brontës värld, det karga landskapet, det nedtonade som när man kommer närmare innehåller så mycket undertryckande känslor. Mest här av den rättrådiga kvinnan Lib som spelas till perfektion av Florence Pugh, just det här att med små medel uttrycka så mycket är jag väldigt svag för. Vi följer henne bit för bit aldrig före, hela tiden jämsides. Här möts tro och vetenskap och det går bra att använda sig av de delar man tycker passar för tillfället, eller är tron blind? Just den kryptiska inledningen tål att fundera över, den fick mig att för en stund spärra upp sinnena och har en egen fundering över det. Kan sannerligen säga att denna regissör verkligen är speciell.
Starlette
2022-11-17
Bra av Florence. Intressant historia, men lite för lågmäld för min smak.