3.3

Miraklet i Gullspång

Ett gudomligt tecken får två systrar att köpa en lägenhet i den svenska staden Gullspång. Till deras förvåning ser säljaren ut precis som deras andra syster, som tog livet av sig 30 år tidigare.

Originaltitel Miraklet i Gullspång
Alternativ titel The Gullspång Miracle
Regissör Maria Fredriksson
Manus Maria Fredriksson
Genre Dokumentär

Bozze80
2024-04-08
Intressant, underhållande och på något vis skrämmande. Tyvärr lämnar den en med många frågetecken,luckor och potentiella lögner från alla parter, vilket gör det svårt att riktigt ta in och smälta allt.
Rune2000
2024-04-06
Jag blev upprörd över hur tunn denna dokumentär var och hur Maria Fredriksson lyckades att dra ut på det hela in i det sista. Nu har jag haft några dagar att tänka på saken och kan ändå se vissa egenskaper som gör denna dokumentär sevärd. Det blir en svag 3:a för karaktärerna som vi får möta och den flummiga berättelsen. Men förvänta er inget mästerverk.
Freeko
2024-03-30
Filmen har mig i sitt grepp större delen av speltiden. Tips är att inte läsa något om den innan.
naiiv
2024-02-29
När den var slut kändes det som att det var en fantastisk berättelse som hade förtjänat en bättre kostym. Fotot bidrar inte med så mycket, och den omtalade twin peaks-känslan funkar inte alls. Om de hade velat göra det suggestivt hade de behövt jobba med soundtracket. Alla ingredienser finns för att göra nåt med inspiration av kyrklig körsång som de kunde väva ihop med att det sjungs hela tiden i dokumentären.
2024-02-10
Haha, vilken jävla intrig! Märkligt hur en dokumentär kan vara lika dramatisk som värsta twist-mysterie-thrillern! Så jäkla bisarr och surrealistisk. Älskar också att så fort det dyker upp en ny figur i dramat så är det ytterligare en gammal tant. Till och med dottern till en av tanterna är ju tantig! Till slut blir det lite svårt att skilja på dem... Men intressanta figurer allihop, givetvis. Man funderar ju hur mycket som är Fredrikssons talang som filmare och hur mycket som bara landar i knät på henne, men samtidigt är det väldigt finurligt klippt och sammansatt på ett sätt och verkligen följer filmens märkliga händelseförlopp som hela tiden verkligen känns som ett mysterium. Slutet är väl sammansatt under omtändigheterna, och smart gjort, men man kan ju inte sluta hoppas på en uppföljare där det hela kan lösas och mysteriet får sin lösning... En av de bästa, unika och mest intressanta dokumentärerna på länge!
Albion
2024-01-29
Omtumlande berg- och dalbana kan man väl säga. En minnesvärd film.
JD
2024-01-07
Ser man den här helt utan förkunskaper kan man nog bli rätt drabbad. Om man berättar för andra hur drabbad man blev och de sen går och ser filmen riskerar de att bli halvt besvikna. Men sen kan de kanske ändå känna att det inte är intrigen som är det intressanta utan människorna. Faktum är att filmen gärna kunde ha försökt borra djupare i människoporträtten. Med detta sagt, mycket sevärd film!
KG1985
2023-11-13