2.2

Miraklet i Viskan

Bjarne och Malin bor vid Ljungans strand. På andra sidan älven bor Bjarnes svärfar Halvar som Bjarne aldrig dragit jämt med. Den nu tjugoåriga konflikten bottnar i klassmotsättningar, förflugna ord och arvsfrågor som bland annat rör åkeriet. En olycklig dag går Malin över älven för att förmå Halvar att borga för ett lån Bjarne vill ta.

Originaltitel Miraklet i Viskan
Alternativ titel Viskan Miracles
Regissör John O Olsson
Manus John O Olsson
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Rolf Lassgård, Ingvar Hirdwall, Lia Boysen, Mats Blomgren, Douglas Johansson, Marika Lindström, Elisabeth Carlsson, Göran Forsmark, Felix Engström, Lasse Pettersson, Louise Ryme, Lena Strömdahl, Mikael Rahm, Linus Oscarsson, Ivan M Petersson

mammene
2017-06-27
Bättre än jag trodde, men egentligen vet jag inte varför. Landsbygdsdrama med lite komik och egna karaktärer, egentligen inget som sticker ut, men en trevlig filmupplevelse
AlbinWesley
2016-11-11
Det finns några enstaka scener, sekvenser, klipp och så vidare där det plötsligt lyfter lite, men i övrigt är det en väldigt alldaglig film. Ganska jobbig, inte på ett bra sätt.
KyLLo
2016-10-09
Visst finns det en handling, en röd tråd och budskap, men på ett ganska vardagligt plan. Väldigt norrländsk om att leva med familj i ett litet samhälle, få ekonomin att gå ihop och behålla sin heder. Observera att det är ett drama och ingen komedi.
Christofer
2016-05-29
Kanske inte vad man hade hoppats på. Högst mediokert.
yrkeschaufföre
2016-04-05
Bra skådespel men de har ju inget att förmedla. Bäst ar den ganska stora birollen som Långhuset spelar, det är min behållning av filmen.
Muhammed
2016-01-01
Lassgård igen!
Hypostas
2015-10-03
Nej, det här håller tyvärr inte.
ledsenpirat
2015-09-20
Finns liksom ingen röd tråd i den här. Dramaturgin haltar och lite buskis hjälper inte till. Huvudkaraktärerna spelar bra, men det finns ingen riktning och inget budskap som jag ser det. Ger den ändå knappt OK som betyg. Varför tror jag alltid att Louise Ryme är Cecilia Forss innan jag ser att hon inte har riktigt lika stora ögon?
ItalyErik
2015-04-23
En skröna i Molinsk anda utan Molins kvalitéer. Jag gillade verkligen O Olssons TV-serie "Möbelhandlarens dotter" och vill gilla denna, men det går inte. Varken tragedi eller komedi - filmen försöker vara båda men hittar aldrig tonen. Skådespelet från Hirdwall, Lassgård och Boysen är ofta lysande, men när det inte finns någon bra berättelse att förankra det i faller det mesta. Synd.
solan
2015-04-22