3.3

Det hände i New York

När en gammal man som jobbar som jultomte på ett varuhus påstår sig vara den riktiga jultomten ses han av de flesta som en galning. Röster höjs för att spärra in mannen på mentalsjukhus, varpå en ung advokat bestämmer sig för att föra hans talan.

Originaltitel Miracle on 34th Street
Alternativ titel The Big Heart, Miraklet på 34:e gatan
Regissör George Seaton
Manus George Seaton
Genre Drama, Komedi, Familjefilm, 40-tal
Skådespelare Maureen O'Hara, John Payne, Edmund Gwenn, Alvin Greenman, Gene Lockhart, Natalie Wood, Porter Hall, William Frawley, Jerome Cowan, Philip Tonge

goeran
2019-12-28
George Seatons Miracle on 34th Street från 1947, med Edmund Gwenn, Natalie Wood, Maureen O'Hara och John Payne i huvudrollerna, är en charmig och roande julfilm (men en liten romantisk touch) som ger god förströelse. Betyg 3.
vonadel
2017-01-06
En klassiker som jag inte kan minnas att jag sett tidigare faktiskt. Har dock sett remaken. Tycker det är så galet att det är nästan är en 70 år gammal film! För att vara så gammal så håller den förvånansvärt bra. Såg den på lillejul lämpligt nog. 6/10
Tonti
2016-12-20
Gullig, trevlig. Gwenn är fin.
supermancover
2016-10-18
Jag läste inte om filmen innan så visste inte att det var en julfilm. Mysig och fin iallafall, men hade nog satt högre betyg om jag hade varit i julstämning.
2016-10-03
Det är inte ofta jag tycker att en remake är bättre än originalet men i det här fallet är remaken faktiskt bättre än originalet. Men detta är också en väldigt bra och mysig julfilm och en scen är faktiskt roligare i originalet än i remaken. Väldigt stark 4:a.
fredrikj
2015-12-26
Filmen är ganska bra på att framställa religion som enbart en social konstruktion. Den traditionella sista utvägen mot kritik, "faith is believing when common sense tells you not to", används här för att motivera en tro på tomten. Kritikern är en glädjedödare, och trots att vi alla vet att det är på lek går rättegången ut på att upprätthålla illusionen och leda tron i pseudobevis, istället för att faktiskt fokusera på huruvida verkningarna är till skada (eller rentav nytta). Det är en lite snygg spegling av religionsdebatten ändå.
2014-12-27
På julledigheten så brukar någon TV-kanal visa den nyare versionen av denna film från 90-talet men ibland så visas också denna. Båda filmerna är riktigt bra och skapar stor julstämning. En film man inte vill vara utan på juldagarna. 3+
mattarello
2014-12-19
Mycket charmig film som ger allt vad amerikanska klyschor om kommers, könsroller och moralkakor heter. Tilläggas därtill ska också den obligatoriska "the american dream-andan" som smyger sig fram i filmens slutskede. Edmund Gwenn är mysig som vanligt!
Lotso
2014-06-29
En väldigt bra film där styrkan ligger i tomten och rättssalen resten är bra men känns som utan de två andra elementen hade denna filmen egentligen inte varit någon så stor höjdare. Stort jävla plus för Edmund Gwenn! Julkänslan är där i vissa scener men jag hade faktiskt trott där skulle vara mer julkänsla och även "önskat" att där var lite mer i den.
Gigi1943
2014-06-14
Den var trevlig men inte alls speciellt annorlunda alla andra tomtefilmer som amerikanare gjort.