3.3

Det hände i New York

När en gammal man som jobbar som jultomte på ett varuhus påstår sig vara den riktiga jultomten ses han av de flesta som en galning. Röster höjs för att spärra in mannen på mentalsjukhus, varpå en ung advokat bestämmer sig för att föra hans talan.

Originaltitel Miracle on 34th Street
Alternativ titel The Big Heart, Miraklet på 34:e gatan
Regissör George Seaton
Manus George Seaton
Genre Drama, Komedi, Familjefilm, 40-tal
Skådespelare Maureen O'Hara, John Payne, Edmund Gwenn, Alvin Greenman, Gene Lockhart, Natalie Wood, Porter Hall, William Frawley, Jerome Cowan, Philip Tonge

mattarello
2014-12-19
Mycket charmig film som ger allt vad amerikanska klyschor om kommers, könsroller och moralkakor heter. Tilläggas därtill ska också den obligatoriska "the american dream-andan" som smyger sig fram i filmens slutskede. Edmund Gwenn är mysig som vanligt!
Lotso
2014-06-29
En väldigt bra film där styrkan ligger i tomten och rättssalen resten är bra men känns som utan de två andra elementen hade denna filmen egentligen inte varit någon så stor höjdare. Stort jävla plus för Edmund Gwenn! Julkänslan är där i vissa scener men jag hade faktiskt trott där skulle vara mer julkänsla och även "önskat" att där var lite mer i den.
Gigi1943
2014-06-14
Den var trevlig men inte alls speciellt annorlunda alla andra tomtefilmer som amerikanare gjort.
Count_Duckula
2013-12-22
Roande julfilm med allt vad det innebär. Gillar twisten i slutet - "Psykot med käppen" hehe.
92axha10
2013-12-06
Riktigt härlig film som har en av de bästa tomtar någonsin porträtterad på film.
Astrojacob
2012-12-24
Ömsint original klasser bättre än flera remakes i Color. Oscarsbelönade Edmund Gwenn, känd från flera Hitchcock, bara ÄR Tomten hihi. Myspys feelgood utan någon egentlig dramatik utan mer sentimental, men klarar ändå en svag Fyra. Absolut en av 10 filmer for Christmas... Santa rules <3
HerrNenne
2012-12-15
Okej film. John Payne var en trevlig bekantskap.
Hoffe
2012-12-03
Är nog lite för godhjärtad när jag ger denna en fyra, men det är ju faktiskt jul.
3DDaniel
2010-12-29
Lite julkänslor gav den allt. Jag har sett två remaker av denna innan, så nu var det dags att se originalet.
MrMario
2009-12-30