Miral

En berättelse om en föräldralös palestinsk flicka som växer upp under det första arab-israeliska kriget. En konflikt som hon dras in i.

Originaltitel Miral
Regissör Julian Schnabel
Manus Rula Jebreal
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Freida Pinto, Hiam Abbass, Willem Dafoe, Omar Metwally, Alexander Siddig, Vanessa Redgrave, Yasmine Al Massri, Ruba Blal

Ghostface
2015-05-16
En mänsklig film som lyfter fram ett fredsbudskap inom världens mest svårlösta konflikt utan att för den sakens skull bli en politisk film. Filmen skulle kunna ha varit mer politisk och intensiv men det är i slutändan bara spekulationer för då hade det inte varit samma film.
Gigi1943
2012-11-29
Visst är den polerad för att göra verkligheten bättre än den är (var) i detta evinnerliga krigande om fula, brunbrända områden (men var och en älskar väl sin "blåbärsskog"). Skulle aldrig sett den om jag vetat handlingen i förväg, nu råkade jag bara sitta kvar vid tv:n och tycker faktiskt att filmen var klart sevärd, en trea.
larox
2012-01-01
Vacker skildring av en Palestinsk flicka i det konfliktfyllda Palestina. Vardagen försvinner något med alla vackra människor, den svåra livssituationen lättas upp av undersköna personligheter vilket kan kännas onödigt. Trots detta vill jag verkligen rekommendera filmen, jag blev verkligen berörd av de tre kvinnornas levnadssituation och dess följder.
jonbo
2011-11-08
Helt ok film som vill lite för mycket och slarvar bort potential. Största tillgång att den är vacker och välspelad av biroller, största och nästan det fatal misstaget är karaktären Miral och att hon är så grymt miscastad med Freida Pinto. Horribelt.
Taliah
2011-06-14
Galet svartvit och demoniserande med urkassa skådisar. Det enda bra var eftertexterna när man fick höra Tom Waits skrovliga stämma.