3.3

MirrorMask

Helena är en 15 årig flicka i en familj av cirkusmedlemmar. Hon drömmer ofta om att rymma från sin familj till ett normalt liv. Efter ett bråk med sina föräldrar om framtidsdrömmar blir hennes mor sjuk och Helena tror att det är hennes fel. På dagen för hennes mors operation drömmer Helena att hon är i en främmande värld med två kämpande drottningar, bisarra varelser och maskerade invånare. Allting är inte bra i denna nya värld. Den vita drottningen är svårt sjuk och kan bara återställas genom MirrorMask, och det är upp till Helena att finna den. Men ju längre äventyret pågår desto mera börjar Helena fundera på om hon verkligen är i en dröm eller något mycket mer ondskefullt.

Originaltitel MirrorMask
Regissör Dave McKean
Manus Neil Gaiman
Genre Drama, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Stephanie Leonidas, Jason Barry, Rob Brydon, Robert Llewellyn, Gina McKee, Dora Bryan, Stephen Fry, Andy Hamilton, Fiona Reynard, Simon Harvey, Lenny Henry, Eryl Maynard, Eve Pearce, Nik Robson, Victoria Williams, Rick Allen

Skapad 2019-12-06 av Stygga-Vargen
För några år sen gick jag igenom en fantasy-period då jag läste en del fantasyböcker och även tittade på en hel del fantasyfilmer. Jag köpte till och med en tröja med en drake på ryggen men...   Läs mer »

martineden
2019-04-30
Wow! En visuellt driven film som faktiskt, på grund av sin motiverade artificialitet lyckas oerhört bra! Det är ju en slags variant på Alice i underlandet-tema som jag tycker lyckas oerhört väl. Det är underbart att få se smalare filmer som har lite konstnärliga ambitioner. Jag gillar den skarpt!! Mycket bra! 4.
2016-07-23
En av de bästa fantasyfilmerna någonsin! Handlingen är väl ganska basic men filmen sticker ändå ut den är gjord i "drömform". Bra och skickliga skådespelare och väldigt snygga specialeffekter!
Engravadlax
2014-09-28
Stod inte ens ut med musiken.
Novead
2013-02-08
Cool, vacker och skruvad. Bästa scenen är när några dockliknande varelser sjunger Close To You. Underligt att man inte sett mer av Stephanie Leonidas.
mikaelsvensson
2013-01-28
En svag trea kan jag sträcka mig till för den här filmen. Fantasirikedomen är det absolut inget fel på men till slut blir det bara lite för mycket underlig scenografi och för lite greppbar handling.
Metalmonkey
2012-07-29
Svag 3a, Fantasirik men ganska seg
NtoNW
2012-05-19
Jag gillar verkligen filmer där man inte vet vad som ska hända nästa minut och här fattar man knappt handlingen alls. Men något gör också att den blir ganska tråkig, inte det att den nästan är svartvit, men något i berättelsen gör att den inte flyter framåt utan mer åt sidan.
Metheuz
2012-04-23
Rätt trist story och även om miljöerna var väldigt snygga så tyckte jag alla karaktärer var ganska så fult animerade och tråkiga. Tjejen gjorde väll en okej insats.
Christofer
2012-02-27
Dr Parnassus möter Alice i Underlandet...i kvadrat. Några roliga scener, men överlag blev det för mycket av allting faktiskt. Inte världens mest spännande intrig heller tyvärr.
Elizadushkufan
2012-01-24
Smått mysig och gullig film...Dock skulle det varit mycket mindre animationer och mera "verklighet" så att säga. Men lite spännande ändå...