2.7

Miss and Mrs Sweden

Svensk komedi som driver med skönhetstävlingar i allmänhet och Vecko-Revyns dåvarande chefredaktör Mikael Katz i synnerhet.

Originaltitel Miss and Mrs Sweden
Regissör Göran Gentele
Manus Lars Forssell
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare Stig Grybe, Sven Lindberg, Gaby Stenberg, Jarl Kulle, Gunn Wållgren, Per Oscarsson, John Harryson, Meg Westergren, Margareta Sjödin, Lennart Swahn, Bruno Wintzell

Albion
2021-05-17
Naturligtvis helt anskrämlig och motbjudande dålig. Betyget blir en 1:a
C12
2018-10-20
Mycket sämre än så här blir det knappast.
andmoreagain
2018-09-06
Det finns mycket att skriva om den här bortglömda filmen. Först och främst, riktigt kul att se Lennart Swahn och Bruno Wintzell! Den sistnämnda i en hyfsat framträdande roll som kommunistslyngel. Annars var det en fröjd att se Jarl Kulle dansa loss tillsammans med 60-talsungdomen på rockklubben! Att se honom som en "snubbelkonstär" var också kul, han håller måttet, dock inte helt outstanding. Annars borde det ha varit en drömroll för Gösta Ekman eller Per Oscarsson (som dock har en annan roll). Bra musik också. Det som är minus är väl att det känns lite ostrukturerat mitt i all crazy-ighet och lite väl överforcerat skådespeleri. Samhällskritiken är snäll, på lagom nivå. Rekommenderas varmt om man gillar 60-tal och svensk film.
Biberkolben
2018-03-19
Fantastiskt rolig film! Nästan en femma!
RustyFilm
2016-12-15
Tror att det här var ett försök att skapa en samhällskritisk fars. Men resultatet blev pinsamt dåligt. Att filmen är nästan 50 år gammal är inget försvar. Det här är skit i vilket decennium som helst.
mojka3
2009-04-29
Oerhört rolig film, den sätter verkligen hela samhället på ända med överdrivna karaktärer och en helt underbar sammansättning av skådespelare.
henrikkraus
2007-10-02
en stark trea för en film som är inne på samma tema som "tillsammans" trettio år senare: överklassbarn leka socialister
KusinKnase
2006-10-29
Sanslöst underhållande satir, med många roliga karaktärer. Per Oscarsson är underbar, liksom Jarl Kulle. Kul när Oscarsson ber att få "pissa borgerligt" och när Kulle skryter om att ha varit distriktsmästare i pingis i Gävle.
Pärlemor
2004-09-27
Som tonåring läste man ju Vecko-Revyn och drömde om att bli miss Sverige ... Filmen driver ordentligt med jippot! Kul! Och högklassiga skådespelare sätter knorr på rollerna.
Joss
2003-08-15