Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Omständigheterna kring hans farfars död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Bland dess övergivna rum och ekande korridorer inser Jacob att barnen från hans farfars skrönor kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga. Men framförallt står det klart: De underliga barnen är fortfarande vid liv.

Originaltitel Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
Regissör Tim Burton
Manus Jane Goldman
Genre Drama, Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Asa Butterfield, Ella Purnell, Eva Green, Samuel L Jackson, Chris O'Dowd, Terence Stamp, Finlay MacMillan, Lauren McCrostie, Hayden Keeler-Stone, Georgia Pemberton, Milo Parker, Raffiella Chapman, Pixie Davies, Judi Dench, Rupert Everett, Allison Janney

2021-03-08
Märklig film som tyvärr inte sa mig något...
2019-03-12
Det finns alltid lockande med en Tim Burtonfilm och så även denna gång. Hans visuella sätt att berätta historien med härliga miljöer, fascinerande karaktärer men också kläder, frisyrer, make-up gör hans regiarbete något som drar mig in i historien. Allt för ofta på senare tid så klarar jag inte av Tim Burton filmer under hela speltiden och det även denna gång. Den stämning och spänning som man inledningsvis får försvagas under filmens gång liksom då även filmens betyg från min sida.
ekneB
2018-12-16
en film som jag avvaktat med att se pga att jag varit tveksam. Men den var helt klart bättre än väntat! Roligt också att se Samuel L Jackson i en bra film för en gångs skull (bortsett från Avengers filmerna då)
Halofreak92swe
2018-11-15
Bra "barnfilm" som hade gett mig ordentliga mardrömmar om jag sett den som barn. Spännande, vacker och mystisk! Hoppas på uppföljare faktiskt. Svag 4.
dafreakish
2018-10-28
Burton är Burton på gott och ont. Mycket känner man igen och hans berättarstil är utpräglad och tydlig. Men det blir ibland aningen tråkigt och enformigt samt ett återkommande problem med hans filmer är de bristande effekterna. Trots det negativa så blir det aldrig dåligt. En habil Burton-film men utan det lilla extra.
Larsson4
2018-10-21
Barnfilm?? Jag tyckte den va hemskt läskig. Dom där ögonen kan vem som helst få mardrömmar av.
Robkiller
2018-02-03
Barnfilm med Tim Burton inslag. Delvis snygg, men det blir aldrig särskilt underhållande... kanske fungerar bättre för den yngre publiken.
Christofer
2018-01-14
Kändes inte särskilt Burtonlik, mer ”läskigt” än knasigt/roligt. Det började okej och byggde upp till en historia som sen inte alls var intressant.
QuiNonStultus
2017-12-27
Rätt mysig, rätt hypotetiskt sätt, men så mycket plot holes att det inte hänger ihop så bra.
2017-12-03
Tja, vad ska man säga? Å ena sidan är det skönt att slippa Burtons uttjatade goth-stil, fast å andra sidan blev det inte särskilt mycket bättre för det. Matiné-äventyr-skräck för mycket stora barn. Korkat manus och övertydliga pekpinnar, men coola effekter och lättuggat underhållande. Jackson dominerar. (6/15)