2.3

Missouri

Bäverjägaren Flint Mitchell beger sig på 1830-talet till indianområdena Idaho och Montana, där han gifter sig med en Svartfotsindian, för att komma åt indianernas mark.

Originaltitel Across the Wide Missouri
Regissör William A Wellman
Manus Talbot Jennings, Frank Cavett
Genre 50-tal, Äventyr, Western
Skådespelare Clark Gable, María Elena Marqués, Ricardo Montalban, John Hodiak, Jack Holt, J Carrol Naish, Adolphe Menjou, Alan Napier

Tonti
2018-10-10
Wellman kan ju egentligen det här med westerns så detta var en besvikelse. Finns många intressanta inslag, inte minst mötena mellan många olika kulturer och språk, men handlaget lämnar en hel del att önska, inte minst skådespeleriet. Vackra miljöer förstås.
Mexikanen
2012-04-12
Gable är härlig som alltid men historien håller inte hela vägen, och det känns på den korta speltiden. Dock väldigt snygga miljöer.
produr
2010-06-10
En av dom sämre westerfilmerna från den här tiden fördomsfull och en ganska löjlig bild på amerikas inianer sen är det ingen handling utöver det vanliga heler
robe_karlsson
2009-07-31
Löjligt och fördomsfull.
kennert
2008-03-09
Handlingen är hopplös,men naturbilderna är vackra.
Bredman
2008-03-08
Vackra bilder och en hyfsad story.

2007-05-21
Stilfull mustig gammal Western,perfekt som bakrundsförströelse dagen efter en blöt natt!
Bomkia
2006-03-02
Lagom längd, helt ok manus, Gable funkar. Svag trea.
Sasha
2005-07-19
Svag 3:a
djonipony
2004-01-16
Tack vare snyggt färgfoto (jag e ju helt såld på 50-talets skarpa färger) och den korta speltiden räddas filmen från bottenbetyg. den är i princip helt innehållslös, fast med en kul scen: när gable tar sin indiantjej, lägger henne över sina lår o smiskar henne på häcken; fan va ja garva!