2.9

Misstänkt för mord

Åklagaren Rozat Sabich utnämns till att leda utredningen om mordet på en kvinna han hade en affär med. När han gräver för djupt finner han plötsligt sig själv åtalad för mordet.

Originaltitel Presumed Innocent
Regissör Alan J Pakula
Manus Alan J Pakula, Frank Pierson
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Harrison Ford, Bonnie Bedelia, Brian Dennehy, Raul Julia, Paul Winfield, Greta Scacchi, John Spencer, Joe Grifasi, Tom Mardirosian, Bradley Whitford, Jesse Bradford, Anna Maria Horsford, Sab Shimono, Christine Estabrook, Leland Gantt, Joseph Mazzello

2020-11-25
Mestadels rättegång och chargong bland jurister i denna i botten rätt veka dramathriller. Men tidsbilden och en skara renommerade skådisar gör den bättre än vad den förtjänar. Helt klart värt att se till slutet.
2019-07-11
Jag gillade det här, tyckte det var småspännande och intressant hela vägen. Men till skillnad från många andra så ogillar jag starkt slutet, filmen tappar sin trea med upplösningen. Gillar inte Forts resonemang alls. Synd, trean kändes säker.
dudson
2018-10-05
Segt var bara förnamnet på detta tristess rättegångs jidder. Känns som oftast Ford väljer beige mellanmjölks roller utan edge. 1+
RustyFilm
2016-12-10
Inget ovanligt att filmer byggd kring en rättegång brukar kännas lite sega. Detta är inget undantag men intrigen är småslug. Harrison Ford gör sitt jobb som Rusty hyfsat och Raul Julia övertygar som försvarsadvokat.
2016-10-28
Tyvärr är denna film långtifrån lika spännande som den låter.
Dutch
2014-12-02
Helt okaj
2014-11-21
En film med viss spänning men som känns onödigt krånglig och förvirrande. Filmens tillgångar är istället skådespelarna förutom kanske Ford som känns lite stel. Raul Julia stjäl all uppmärksamhet och Greta Scacchi är en fröjd för ögat. Dennehy och Bodelia ger tyngd åt filmen. På slutet när pusselbitarna faller på plats blir det dock rätt bra. 2+
kervisch
2014-03-07
3 av 5. Godkänd
emilstjernholm
2013-07-09
Rättegångsdrama med ganska mjäkigt tempo. Sista tio är filmens höjdpunkt.
GrandMaster_E
2013-04-28
En bra 90-tals thriller med många goda namn som lyser i olika roller och hyfsat oförutsägbar iallafall för mig.