3.4

Misstänkt för rån

Två vänner som är ute på jakt attakeras av bankrånare.En av dom lyckas lägga beslag på rånarnas byte.

Originaltitel Nightfall
Regissör Jacques Tourneur
Genre 50-tal, Kriminalare, Film-Noir, Drama
Skådespelare Anne Bancroft, Aldo Ray, Brian Keith, James Gregory, Jocelyn Brando, Frank Albertson

hsimpson
2020-11-18
Svinbra! Och ja, detta är definitivt en pärla i noir-genren. Ray är väl inte någon mästerlig skådespelare, men det gör inte så mycket i den här filmen. Fokus ligger på underhållningen, och där levererar den exemplariskt. Tät men utan att bli hoptryckt av den korta speltiden. Rasande snygg. Och några scener som överraskade mig. Stark fyra!
goeran
2020-07-04
Jacques Tourneurs Nightfall från 1956, med Aldo Ray och Anne Bancroft i huvudrollerna, är faktiskt en liten pärla i film noir-genren. Även om inte filmen når samma nivå som Tourneurs mästerverk Out of the Past från 1947 är den mycket väl värd att se; för en tät handling och snyggt foto. Och ett intressant persongalleri som exvis Rudy Bond som den psykopatiske gangstern Red. Betyg 4.
myslas
2020-04-29
Snyggt som vanlig av Tourneur men det är inte de mest intressanta karaktärerna man sett i en noir precis. Trevlig nog ändå med mestadels fin dialog.
KimEkberg
2020-04-04
trevliga miljöer och skurkar, och gillar aldo rays karaktär mycket av nån anledning.
Tonti
2019-10-28
Stämningsfull noir med wrong man-tematik, även om det centrala paret är lite väl snälla av sig.
skitbad
2017-04-11
Tycker den "snälla tegelstenen" var en befriande annorlunda karaktär i en noir, han blev färgstark just därför. Spännande och välgjord, saknas kanske något för att 4:an ska kännas given, får en riktigt stark 3:a tillsvidare.
kanzi
2011-12-31
Välgjord film med härliga karaktärer och snygg dialog. Många fina detaljer men saknar det där extra för toppbetyg.
Björktorp
2009-09-20
Färgstarka karaktärer saknas inte enligt mig. Utöver den snälle tegelstenen Aldo Ray så tycker jag att de två antagonisterna är underhållande och färgstarka - den ene av dem känns otroligt mycket Michael Madsen och är stencool. Välskriven katt och råtta-jakt och ett slut som överraskade mig positivt. Vinterlandskapet som filmen delvis utspelar sig i är väldigt stämningsfullt och gör att filmen står ut från mycket annat.
Lyndon
2008-05-04
Riktigt bra och tät thriller - det hinner hända mycket under den förhållandevis korta speltiden. Saknas gör emellertid de riktigt färgstarka karaktärerna.
yael
2007-11-02
Nej, jag har också sett den!